Finnair aloittaa YT-neuvottelut matkustamohenkilökunnan kanssa alihankinnan käytöstä kustannussäästöjen saamiseksi

Smartlynx_1Finnair aloittaa yhteistoimintaneuvottelut (YT-neuvottelut) matkustamohenkilökunnan kanssa suunnitelmistaan käyttää yhteistyökumppanin henkilökuntaa Barcelonan- ja Madridin-reiteillään ja Kanarian-lomalennoillaan. Finnair ulkoisti Euroopan lentojaan latvialaiselle Smartlynxille syyskuussa.

Suunnitelman mukaan reitit lennettäisiin niin, että matkustamohenkilökunnan osalta kotiasema olisi Espanjassa. Tämän lisäksi Finnair suunnittelee järjestelevänsä kaukoliikenteen matkustamomiehistökokoonpanoja uudelleen niin, että yhtiö käyttäisi osin paikallista matkustamohenkilökuntaa New Yorkin -reitillään sekä Aasian charter-lennoilla, samaan tapaan kuin nyt jo tehdään Finnairin Aasian-reittiliikenteessä.

Toteutuessaan suunnitelmat voisivat vähentää Finnairin Suomessa olevan matkustamohenkilökunnan tarvetta enimmillään noin sadan henkilön työpanoksen verran. Suunnitellut toimenpiteet ovat osa Finnairin 140 miljoonan euron säästöohjelmaa, jonka tavoitteena on palauttaa Finnairin kilpailukyky ja elinvoimaisuus.

Matkustamohenkilökunnan sopeuttaminen toteutettaisiin vuoden 2013 aikana lomautuksin ja mahdolliset irtisanomiset toteutettaisiin vuodesta 2014 alkaen matkustamohenkilöstön irtisanomissuojasopimuksen umpeuduttua.

”Paikallisen yhteistyökumppanin  matkustamohenkilökunnan käyttö Espanjan-reiteillä ja Kanarian-lomalennoilla olisi luonteva tapa alentaa kustannuksia. Näillä pitkillä reiteillämme joudumme nykyisin yövyttämään henkilöstöä kohteessa, mikä lisää muun muassa hotelli- ja päivärahakustannuksia. Lentämällä reitit matkustamohenkilökunnan osalta Espanjasta käsin saavuttaisimme säästöjä”, sanoo Finnairin asiakaspalvelun johtaja Anssi Komulainen.

Finnair harkitsee myös matkustamomiehistökokoonpanojen uudelleen järjestelyä tietyillä lennoilla. ”Meillä on hyviä kokemuksia paikallisen henkilökunnan käytöstä Aasian-reiteillämme, ja samanlaista mallia harkitsemme myös New Yorkin -reitille ja Aasian charter-lennoille”, Komulainen kertoo.

Finnair on tehnyt matkustamohenkilökunnan kanssa sopimuksia säästöihin tähtäävistä toimista. Niiden avulla on pystytty hidastamaan kulujen nousemista, mutta niillä ei valitettavasti ole onnistuttu alentamaan yksikkökustannuksia pysyvästi.

YT-menettelyn aikana neuvotellaan suunnitelman perusteista ja sen vaikutuksista henkilöstöön. Yhteistoimintalain mukaisesti neuvotteluissa keskustellaan myös vaihtoehtoisista toimenpiteistä säästöjen aikaansaamiseksi ja henkilöstövaikutusten vähentämiseksi.

Finnairin palveluksessa Suomessa on noin 1700 lentoemäntää ja stuerttia. Lisäksi Finnairin matkustamohenkilöstöön kuuluu noin 300 lentoemäntää ja stuerttia Kiinassa, Japanissa, Thaimaassa, Intiassa, Etelä-Koreassa, Hongkongissa, Intiassa ja Singaporessa.

Lue myös: