Finnair lennätti ensimmäisiä A320-koneita Prahaan - kaukoliikennekoneiden talvisäilytystä selvitetään

Parking-Finnair_CSATFinnair on lokakuun aikana lennättänyt Airbus A32S -kapearunkokoneita pitkäaikaissäilytykseen Prahaan. Koronapandemian aikana lentomatkustajia ei ole edelleenkään riittävästi ja nyt Helsinki-Vantaalla säilytettyjä koneita lennetään uuteen paikkaan haettaessa kustannussäästöjä. Lisäksi Finnair selvittelee talvisäilytyspaikkaa myös kaukoliikennekoneillensa.

Finnair on lokakuun aikana lennättänyt ainakin neljä kapearunkoista Airbus A320 -konetta pitkäaikaissäilytykseen Prahaan. Niistä kolme on Airbus A321-koneita ja yksi A320-kone. Asiasta ensimmäisenä kertoneen Helsingin Sanomien mukaan Finnair lennättäisi noin puolet A32S-koneistaan pitkäaikaiseen säilytykseen Prahan Václav Havelin lentokentälle. Kaikkiaan Finnairilla on A319, A320 ja A321 -koneita 37 kappaletta.

Koronaviruspandemian seurauksena Finnair lentää kotimaassa ja Euroopassa pääosin osaomistusyhtiönsä Norran pienemmillä Embraer 190- ja ATR 72-500 -koneilla. Finnairin oma Airbus A320 -kalusto on pääosin seissyt keväästä 2020 lähtien Helsinki-Vantaan asematasolla pitkäaikaispysäköitynä.

Pitkittyneen pandemian lisäksi edessä on nyt myös talvikausi, joka tuo omat haasteensa lentokoneiden pitkäaikaiseen pysäköintiin. Samalla Finnair hakee myös kustannussäästöjä.

Finnair_tails_1Helsinki-Vantaan lentoaseman omistaja Finavia tarjosi vielä kesäkaudelle pitkäaikaisesta 72 tuntia ylittävästä lentokoneen pysäköinnistä alennettua maksua, joka oli voimassa kesäkuun 2020 loppuun saakka. Alennus oli merkittävä eli 60 prosenttia. Sitä ei kuitenkaan jatkettu enää pidemmälle eikä pitkäaikaispysäköinnistä ole tällä hetkellä voimassa olevia alennuksia.

"Talvelle alennusta ei ole saatu. Kustannussäästö on merkittävä. Pitkäaikaispysäköinnistä tällä ratkaisulla saadaan kustannussäästöjä ja helpotetaan Helsinki-Vantaan kentän kunnossapidon työtä", kommentoi Finnair Tekniikan johtaja Juha Ojala Lentoposti.fi:lle kapearunkokoneiden siirtoa Prahaan.

Talvikaudella mahdollisia ogelmia voisi lumen ja jään lisäksi aiheuttaa myös alhainen lämpötila. Säilytyksessä tuleekin varmistaa mm. se että nesteet eivät jää koneisiin. Erilaisten jäätyviä nesteitä kuten vettä sisältävien järjestelmien on oltava mahdollisimman puhtaita.

Lentokoneiden siirtoja pitkäaikaiseen säilytykseen on tehty laajasti eri puolilla maailmaa jo keväästä lähtien. Finnair on voinut tähän saakka pitää lentokoneet Helsinki-Vantaalla samalla, kun monet muut yhtiöt ovat lennättäneet koneensa pois kotikentältään jo paljon aiemmin. Eri puolilla maailmaa on tarjolla laajasti palveluita lentokoneiden pitkäaikaiseen säilytykseen.

EFHK_2020_1Finnair oli aiemmin pysäköinyt koneitaan Helsinki-Vantaalle kolmen kuukauden säilytyksiin, mutta nyt edessä voi olla myös pidempiaikainen säilytys. Kaikki riippuu lopulta lentoliikenteen elpymisestä ja Finnairin koneiden käyttö- ja huoltotarpeista.

"Pidempiaikaista pysäköintiä ja varastointia varten on oma huolto-ohjelmansa mikä mahdollistaa pysäköintijakson kahteen vuoteen asti. Pitkäaikaissäilytyksessä suoritetaan moottoreiden preservointi, mikä mahdollistaa moottorien koekäytön vain jopa 12 kuukauden välein. Koelentoväliä voidaan tarvittaessa kasvattaa jopa 24 kuukauteen. Kaikki koelennot suorittaa Finnair", kertoo Ojala pidemmän säilytysajan vaikutuksista säilytystoimiin.

A320-koneet toimitetaan Finnairin koneita aiemminkin huoltaneelle ja modifioineelle Czech Airlines Technicsille (CSAT). Se on laajentanut toimintaansa yhdessä FlyTec Aviation Servicesin kanssa markkinoille, joka on koronapandemian aikaan kysytyimpiä palveluita niin lentoyhtiöissä, lentokoneita vuokraavissa yhtiöissä sekä lentokonevalmistajilla.

Finnair_tails_1Palvelupakettiin kuuluu aiempaa laajemmin pitkäaikaissäilytystä useilla kansainvälisillä lentoasemilla Tsekeissä ja Slovakiassa sekä valinnan mukaan optioina erilaisia huoltopaketteja.

Prahan lisäksi säilytystilaa niin kapearunkoisille kuin laajarunkoisillekin koneille on tarjolla Košicessa, Ostravassa, Karlovy Varyssa ja Brnossa. Tarvittaessa toiminta laajenee CSAT:n mukaan myös muille lentokentille. Erityisesti palvelua tarjotaan Prahassa Airbus A320, Boeing 737 ja ATR 42/72 -koneilla, joita varten CSAT:lle on huoltovalmius. Tarjolla perushuoltojen lisäksi laskutelineiden huoltoja sekä varaosia ja erilaisten komponenttien korjauspalvelua.

Heinäkuussa 2020 CSAT ja Finnair solmivat myös uuden kolmivuotisen huoltosopimuksen A320-koneille. Sopimus sisältää myös option kolmen vuoden jatkolle. Kyseinen sopimus sisältää perushuollot, suunnitellut tarkastukset ja korjaukset sekä mahdollisuuden erilaisiin lisätöihin matkustamossa.

CSAT on aiemmin mm. toteuttanut matkustamomodifikaatioita 24:een Finnairin A320-koneeseen, samalla kun niihin asennettiin wifi-verkkoyhteys. Finnair on ollut tyytyväinen CSAT:n työhön laadun ja aikataulujen pitämisen osalta.

EFHK_2020_2"Uusi huoltosopimus antaa meille mahdollisuuden kehittää prosessejamme edelleen ja vahvistaa yhteistyötämme varmistaaksemme, että Airbus-kapearunkokoneemme ovat aina luotettavia ja turvallisia operoida", kertoi Finnairin lentokonehuollosta vastaava johtaja Sampo Paukkeri heinäkuussa, kun sopimus CSAT:n kanssa julkistettiin.

"Vastaavat huollot on tehty jo aiemmin usean vuoden ajan CSAT:lla, joten tällä sopimuksella ei ole henkilöstövaikutuksia Finnair Tekniikassa", täsmentää Finnairin Tekniikan johtaja Juha Ojala Lentoposti.fi:lle.

 Vuoden 2019 aikana CSAT toteutti yli 120 huoltotyötä A320, Boeing 737 ja ATR-koneisiin. Asiakkaita olivat Finnairin lisksi Transavia Airlines, Jet2.com, Austrian Airlines, Czech Airlines, Smartwings ja NEOS.


Laajarunkokoneiden pitkäaikaissäilytystä selvitetään

korona_laajarungot_1Finnairin laivastossa on kapearunkoisten Airbusien lisäksi myös kuusitoista Airbus A350-900 -konetta sekä kahdeksan Airbus A330-300 -konetta. Jälkimmäisistä kolme on muutettu Lufthansa Technikin EASA STC:n mukaisesti väliaikaisesti rahtikoneiksi. Niille löytynee käyttöä nykytilanteessa edelleen.

Talvelle julkistetun Finnairin liikenneohjelman mukaan Finnair lentäisi kaukoliikennekoneillaan matkustajalentoja Tokioon, Souliin, Hongkongiin, Shanghaihin, Nanjingiin ja Bangkokiin sekä rahtilentoja New Yorkiin ja Singaporeen. Kesälle 2021 Finnair on suunnitellut avavansa myös odotetut reitit Tokion Hanedaan ja Busaniin Etelä-Koreaan.

Kahdeksan kohdetta ja normaalia viikkovuoromäärää merkittävästi vähäisemmät lentomäärät eivät mahdollisine varakoneineen työllistä koko laivastoa. Finnair selvitteleekin tilannetta kaukoliikennekoneiden osalta, jotka tuskin jäävät katsomaan talvea Helsinki-Vantaalle. 

Finnair_A350_TO"Laajarunkokoneiden osalta pitkäaikaissäilytyksen vaihtoehtoja tutkitaan. On mahdollista, että myös niitä pysäköidään Suomen ulkopuolelle. Toimittajaa tai sijaintia ei ole päätetty", kertoo Finnair Tekniikan johtaja Juha Ojala Lentoposti.fi:lle.

Finnair on huoltanut kaukoliikennekoneitaan ainakin eri kohteissa Aasiassa. Aiemmin Finnair on mm. huoltanut A350 -koneitaan Hongkongissa, jossa toimiva Haeco kertoi muutama vuosi sitten tehneensä noin 50 huoltotointa Finnairin koneisiin. Haeco huoltaa myös A330-koneita.

Liikenneohjelman mahdollisesti muuttuessa matkustusrajoitusten vaihdellessa ei Finnair arvioi vielä tässä vaiheessa konemäärää, jota siirto lyhyt- tai pitkäaikaissäilytykseen mahdollisesti koskisi. Säilytyksen aikana koneille tehtäisiin todennäköisesti ainakin huolto-ohjelman mukaisia toimia.

HS: Finnair lennättää puolet Airbus A320 -koneistaan Prahaan kevättä odottamaan

 Lue myös:

Artikkeli: Koronakiilat pitävät Finnairin koneet paikallaan – lentokoneiden laajat ylläpitotoimet jatkuvat