Finnairin A321-koneen uudet istuinpenkinpäälliset ovat samanlaiset kuin vanhat - yksi kone liikenteessä

A321ER_6Finnair pyrkii palauttamaan Airbus A321 -koneitaan takaisin liikenteeseen mahdollisimman nopeasti istuinpäällisepisodin jälkeen. Toistaiseksi taivaalle on palautettu vain yksi kone. Siihen on saatu uudet istuinpäälliset, jotka on toteutettu samoin materiaalein kuin aiemmin väärin pestyt. Tapahtumaketjun vaikutukset ovat kohdistuneet eri tavoin jo yli 12 000 matkustajan lentoihin.

Finnair kertoi Lentoposti.fi:lle ettei yhtiöllä ole tällä hetkellä tarkempaa arviota siitä, millä aikataululla seuraava tai kaikki koneet saadaan taas käyttöön. Ensimmäinen kahdeksasta koneesta palautui liikenteeseen sunnuntaina 19. lokakuuta, kun OH-LZR aloitti matkustajalennot tauon jälkeen.

Finnair kertoi siihen vaihdetun uudet istuinpäälliset, jotka ovat samasta materiaalista kuin aikaisemmin, mutta istuinpäällisiä ei toistaiseksi pestä ennen kuin sopivasta pesumenetelmästä on täysi varmuus. Istuinten likaantuessa päällinen vaihdetaan.

Finnair_sharklet_ohilentoViive muiden koneiden liikenteeseen palauttamisessa voi johtua materiaalipulasta istuinpäällisten valmistajalla, joka on Finnairilla ollut kotimainen SNT-group. Toinen vaihtoehto on mahdollinen uudelleensuunnittelu ja materiaalinvaihto. Istuinpäällisongelmista kärsivissä koneissa on Recaron valmistamat BL3530 -istuimet, joiden päällisen oli toteuttanut SNT-group.

Mahdollisesti pesumenettelyssä vikaantuneet entiset istuinpäälliset on toistaiseksi erillisessä säilössä Finnairilla eristettynä ns. lentokelpoisesta materiaalista. Näiden entisten istuinpäällisten jatkokäytöstä Finnair kertoo päättävänsä myöhemmin.

Yksittäisen koneen laskennallista istuinpäällistarvetta Finnair ei avannut vaan kertoi tilaavansa uusia istuinpäällisiä tarpeen mukaan. Finnairin Airbus A321 -koneissa on 209 matkustajapaikkaa, joten kaikkiin kahdeksaan koneeseen tarvitaan noin 1700 istuinpäällistä sekä riittävä määrä varalle.

Maanantaina 20. lokakuuta istuinpäällisiin liittyvästä tilanteesta johtuneet peruutukset ovat koskeneet noin 8 700 Finnairin asiakasta ja ylivaraustilanteet noin 3 500 asiakasta. Finnair lentää päivittäin yli 300 lentoa, ja tilanteen vuoksi olemme peruttu yhteensä noin 70 lentoa.

Finnair on paikannut kapasiteettivajetta DAT LT:ltä noin kahdeksi viikoksi vuokraamillaan A320- ja A321-koneilla sekä Norran E190-koneilla ja Jettimen Boeing 737-800 -koneilla. Konevaihdokset ovat johtaneet istuinpaikkamäärien supistumiseen ja sitä kautta ylivaraustilanteisiin.

Finnair_A321_LZOOngemallinen tilanne istuinpäällisten vesipesun ja palosuojauksen osalta kävi ilmi osana Finnairin jatkuvaa laadun- ja jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaa. Ongelma koskee kahdeksaa A321-konetta, jotka ovat OH-LZM, OH-LZN, OH-LZO, OH-LZP, OH-LZR, OH-LZS, OH-LZT ja OH-LZU. Näistä koneista ensimmäinen OH-LZM on toimitettu Finnairille jo vuonna 2017.

Kyseisistä koneista OH-LZM lennettiin 16. lokakuuta Tallinnaan, jota seurasi OH-LZP:n siirto Tallinnaan 21. lokakuuta. Finnair on huollattanut koneitaan Tallinnassa aiemminkin. OH-LZS on ollut syyskuun lopulta lähtien huollossa Prahassa. Muut koneet ovat Helsinki-Vantaalla poislukien OH-LZR, joka lentää normaalisti.

 Lue myös: