Finnairin Airbus A321-koneen APU-voimalaite savusi Oulussa - pelastuslaitos varmisti tilanteen

Finnair_A321_Oulu(Päivittynyt 21.50) Finnairin Oulusta Helsinki-Vantaalle lähdössä olleen Airbus A321 (OH-LZL) -koneen APU-voimalaite savutti näkyvästi Oulussa. Pelastuslaitoksen mukaan koneen oma sammutusjärjestelmä sammutti APU:n. Finnairin mukaan paikalla on mekaanikko selvittävässä koneen tilannetta.

Finnairin viestintä kertoi Lentoposti.fi:lle, että kone teki lähtövalmisteluja ja oli  jo rullaamassa kohti kiitotietä, kun APU vikaantui. Finavian tiedon mukaan lentäjät rullasivat koneen takaisin asematasolle. Pelastuslaitoksen mukaan koneen oma sammutusjärjestelmä oli sammuttanut APU-moottorin. Pelastuslaitos oli paikalla varmistamassa tilannetta.

Koneessa oli 203 matkustajaa ja seitsemän miehistön jäsentä. Matkustajat siirrettiin koneesta takaisin terminaaliin. Vikaantuneen koneen oli määrä lähteä Finnairin lennolle AY436 hieman ennen kello yhtätoista aamupäivällä.

APU (Auxiliary Power Unit) tuottaa sähköä ja ilmaa lentokoneen järjestelmille. Normaalisti APUa käytetään mm. moottoreiden käynnistämiseen. Airbus A321 -koneissa APU-moottorille on oma palopullo. Järjestelmä sammuttaa itsensä maassa automaattisesti mikäli se havaitsee tulipalon sekä laukaisee palopullon APU-tilaan, joka sijaitsee koneen takarungossa.

"Finnairilla on useita lentoja Oulusta Helsinkiin mutta lomakaudella ne ovat hyvin täysiä. Jokainen paikka pyritään täyttämään", kertoo Mari Rouvi Finnairin viestinnästä.

Nyt peruuntunut lentokin oli lähes täysi, joten matkustajien kuljettaminen Helsinkiin voi olla haastavaa.

Finnairilla ei vielä hieman ennen kello 15.00 lauantai-iltapäivänä ollut arviota tuleeko vikaantunut kone mahdollisesti lentokuntoon. Paikalle saapunut mekaanikko selvittää lentokoneen kuntoa.

Alustavien tietojen mukaan tapahtuma ei aiheuta toimia Suomen Onnettomuustutkintakeskuskelle. OTKESin ilmailuonnettomuuksien johtavan tutkijan Ismo Aaltosen mukaan kyseessä olisi ensitietojen mukaan ns. APU-flameout, joka ei johda toimenpiteisiin. Ns. flameout voi johtua useista syistä kuten polttoaineensyötöstä, ilman saannista tai sakkauksesta.

Finnairin Oulussa vikaantunut kone saatiin lentokuntoon ja se lähti matkaan kohti Helsinkiä hieman ennen viittä iltapäivällä. Se kuljetti mukanaan mahdollisesti myös matkustajia, sillä lento lennettiin normaalilla lennonnumerolla.

Kuvia Oulusta 30.12 IS:n uutisessa: Finnairin koneesta nousi voimakas savu Oulussa – kyydissä 200 matkustajaa

Päivitys 30.12 klo 21.50: Lisätty tieto koneen lennosta Helsinki-Vantaalle.