Finnairin takaisinmaksujen käsittely viivästyi - syynä lennoissa tapahtuneet muutokset

A321ER_5Finnair kertoo vastaanottaneensa poikkeuksellisen paljon takaisinmaksuhakemuksia ostetuista lentolipuista. Tämän seurauksena yhtiön takaisinmaksujen käsittelyssä on viiveitä. Lentomatkustajat ovat muuttaneet ja peruneet varauksiaan omikronmuunnoksen leviämisen seurauksena erityisen paljon.

Finnairin mukaan tämän hetkinen keskimääräinen käsittelyaika takaisinmaksuhakemuksille on 14–21 päivää. Joidenkin hakemusten käsittelyaika saattaa kuitenkin olla tätäkin pidempi.

Viiveet takaisinmaksujen johtuvat  Finnairin mukaan pääosin omikronvariantin leviämisen myötä lennoissa tapahtuneista muutoksista. Ne ovat vaikuttaneet asiakkaiden matkasuunnitelmiin. Finnair pahoittelee viiveestä ja sen aiheuttamasta harmista mahdollisesti aiheutuvaa harmia ja kertoo tekevänsä kaikkensa käsittelyajan lyhentämiseksi.  

Lentoyhtiöt ovat koronapandemian aikana mahdollistaneet asiakkailleen poikkeuksellisen laajat mahdollisuudet muuttaa matkojensa ajankohtaa sekä koko matkan perumisen. Pandemian aiheuttamat lentojen perumiset ja muuttuvat matkustusrajoitukset tuovat matkustajille ja lentoyhtiöille merkittäviä haasteita.

Finnairin asiakkaat voivat hakea hyvitystä käyttämättömästä lentolipusta tai sen osasta, mikäli lentolipun ehdot sen sallivat. Lisäksi takaisinmaksua voi hakea mikäli lentoon tulee jokin seuraavista muutoksista ja et sen vuoksi lähde matkalle:

  • lento on peruttu
  • lento viivästyy yli 5 tuntia, eikä matkasi tarkoitus enää sen vuoksi toteudu
  • lento on ylivarattu ja joudut siirtymään sen vuoksi toiselle lennolle.