Saab järjesti vuotuisen Gripen-seminaarinsa 12. maaliskuuta. Siinä käytiin läpi uuden hävittäjäversion tilannetta ja tulevaisuuden näkymiä. Ensimmäinen Gripen NG -kone alkaa vähitellen hahmottua kokoonpanolinjalla. Seminaarissa nähtiinkin ensimmäiset kuvat koneesta (vasemmalla). Saab tuntee uuden hävittäjäversion nimellä Gripen NG (New Generation). Ruotsin ilmavoimissa kone saa tyyppitunnuksen Saab JAS 39 E Gripen (kaksipaikkainen versio on F). JAS tulee sanoista Jakt Attack Spaning eli hävittäjä, rynnäkkö ja tiedustelu. Ruotsi on tilannut 60 JAS 39 E -konetta ja Brasilia 36 Gripen NG:tä (oikealla). Sveitsin jo sovitut kaupat peruuntuivat kansanäänestyksen jälkeen. Saabin mukaan kehitystyö on edennyt suunnitellusti ja budjetoidun mukaisesti. Yhtiö on jo rakentanut koekoneen, jossa NG:n tekniikkaa on testattu (alin kuva). Osia teknologiasta voidaan tarvittaessa päivittää myös jo olemassa oleviin C/D-koneisiin. Saabin mukaan ensimmäisen NG-koneen roll out tapahtuu vuonna 2016. Ruotsin ilmavoimien on tarkoitus saada ensimmäinen hävittäjä vuonna 2019. Seminaarissa arvioitiin, että Gripenin osuus maailman hävittäjämarkkinoista voisi olla 10-15 prosenttia. Se tarkoittaisi seuraavien 20 vuoden aikana 300 konetta, parhaassa tapauksessa jopa 450. Saabin mukaan kiinnostus Gripeniä kohtaan on ollut suurempaa kuin koskaan. Slovakia ja Bulgaria mainittiin valtioina, jotka voisivat saada Gripen C/D -koneista (vasemmalla) nopean ratkaisun hävittäjiensä uusimiseksi. Myös Aasiassa ja Etelä-Amerikassa on kasvavaa kiinnostusta Thaimaan ja Brasilian hankittua koneita. Suomea ei seminaarissa mainittu. Saab muistuttaa myös teollisen yhteistyön mahdollisuuksista. Brasiliassa kumppanina on Embraer, joka saa myös osavalmistusta loppukokoonpanon ohella. Ruotsiin muuttaa hankkeen ajaksi noin 100 insinööriä. Brasiliaan toimitetaan myös ensimmäinen kaksipaikkainen F-versio. Saab kertoi, että koko suunnitteluprosessi on ensimmäistä kertaa ollut täysin digitaalinen, mikä on tuonut säästöjä, nopeuttanut prosessia ja tuonut joustavuutta. Seminaarissa painotettiin myös hävittäjän odotettavissa olevan 30 - 40 vuoden käyttöajan edullisia käyttökustannuksia. Kyseessä ei ole pelkkä hävittäjä, vaan kokonainen huolto- ja logistiikkajärjestelmä. Aiempaan Gripen-versioon perustuvalla JAS 39 E -koekoneella (vasemmalla) on lennetty nyt 281 tuntia yhteensä 315 lennolla. Uudet IRST-infrapunaetsin (InfraRed Search and Track) ja AESA-tutka (Active Electronically Scanned Array) ovat jo olleet mukana ilmassa. Gripen NG tuo merkittäviä suorituskykyparannuksia verrattuna aikaisempiin versioihin. Siihen tulee entistä tehokkaampi moottori, pidempi toimintamatka, suurempi aseistuksen määrä, uusi tutka ja kehittyneempi avioniikka. NG-koneiden aseistukseen kuuluu myös Meteor-ohjus, joka on kehitetty yhteistyössä Ranskan, Italian, Espanjan, Saksan ja Englannin kanssa. Ilmaa hengittävän ohjuksen kantama on huomattavasti aiempia aseita pidempi. BVRAAM-järjestelmää (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile) käytettäessä ohjaajan ei tarvitse nähdä kohdetta laukaistessaan ohjuksen. +TT+ Ruotsalaiset Gripenit lentävät viiden maan ilmavoimien ensilinjan hävittäjinä . Ruotsin lisäksi koneita käyttävät Etelä-Afrikka, Tsekki, Unkari ja Thaimaa. Tsekki teki toukokuussa uuden 12-vuotisen jatkosopimuksen 14:sta Gripen C/D -hävittäjän käytöstä vuoteen 2027 saakka. Näiden lisäksi Englantilainen Empire Test Pilot School käyttää Gripeneitä koelentäjien koulutuksessa. Saab JAS 39 A Gripen teki ensilentonsa vuonna 1988. Se oli yksi vaihtoehdoista myös Suomen Ilmavoimien hävittäjäksi, mutta McDonnell Douglas F/A-18 Hornet valittiin. Lue aiempia Lentoposti.fi Gripen-juttuja:
|
|||