Helsinki-Vantaalla 15. toukokuuta 2015 saapunut koneyksilö oli aiemmin varastoituna Tukholman Arlandassa. Lähes kaksivuotiseksi venähtäneen Helsinki-Vantaan vierailun aikana kone on ollut sijoitettuna eri puolille lentoasemaa. Sen moottoreita on koekäytetty pitkän vierailun aikana muutaman kerran.
Kyseinen VVIP-kone (Very, Very Important Person) oli ollut myynnissä pitkään jo sen seisoessa Arlandassa. Kaupat syntyivät vihdoin marraskuussa 2016, kun koneen lopulta osti amerikkalainen Skybus Jet Cargo -yhtiö. Omistajavaihdoksen myötä sen bermudalainen rekisteritunnus VP-BHS vaihtui amerikkalaiseksi rekisteriksi N872SJ.
Koneyksilö on valmistunut vuonna 1969 ja sen ensimmäinen käyttäjä oli United Air Lines (N8966U). Koneen alkuperäinen versio oli DC-8-62 ja se muunnettiin -72 -versioksi vuonna 1985. Kone on käynyt aiemmin Helsingissä tammikuussa 2005, silloin se oli rekisteröity Sveitsiin tunnuksella HB-IGH.
DC-8-koneen eri versioita ovat käyttäneet myös suomalaiset Finnair, Kar-Air ja Spearair. Finnair avasi DC-8-62 -koneella ensimmäisen kaukoreittinsä New Yorkiin vuonna 1969. Tuolloin tehtiin välilaskut Kööpenhaminassa ja Amsterdamissa.
Viimeisetkin DC-8 -kaukoliikennekoneet poistuivat kotimaisesta ilma-alusrekisteristä 1980-luvun puolivälissä. Finnairin entinen DC-8-62 OH-LFT on edelleen Yhdysvaltojen rekisterissä 72-versioksi modifioituna tunnuksella N782SP. 48-vuotiaan koneen omistaa Samaritan's Purse International Relief.
Helsinki-Vantaalta nyt lähteneen koneen lisäksi DC-kaseja on nähty 2000-luvulla Helsinki-Vantaalla ilmeisesti ainakin vuosina 2001, 2002, 2004, 2005, 2006 ja 2008. Maailmalla on vielä kymmenkunta DC-8 -operaattoria. Nähtäväksi jää, oliko N872SJ viimeinen Helsinki-Vantaalla vieraillut Douglas DC-8 -kone.
|
|||