Helsinki-Vantaan lentoaseman päälähtö- ja päälaskukiitotie on nyt ollut poissa käytöstä jo noin kolme kuukautta. Kiitotien 04L/22R sulkua jatkettiin aiemman ilmoituksen päätteeksi 31. heinäkuuta 2020 saakka. Kiitotie voidaan kuitenkin ottaa käyttöön 30 minuutin varoajalla, jonka lisäksi se on käytössä normaalisti huonon näkyvyyden olosuhteiden vallitessa. Kiitotielle 04L on normaalioloissa tarjolla CAT III -luokan ILS-tarkkuusmittarilähestymismenetelmä. Nyt kyseinen ILS-tarkkuusmittarilähestymisjärjestelmä on kuitenkin huoltotoimien kohteena 16. heinäkuuta saakka. Kiitotien käytöstä poiston vaikutukset lentomelun kohdistumiseen eri alueille eivät todennäköisesti ole merkittäviä, sillä lentoliikenne Suomessa ja Helsinki-Vantaalla on liikenteen lisäyksestä huolimatta edelleen merkittävästä normaalia vähäisempää. Lentoliikenne käyttää tällä hetkellä läntisten tuulten aikana lähtöihin pääsääntöisesti kiitotietä 22L ja koneet nousevat ilmaan Vantaan ja Espoon ylle. Päälaskukiitoteinä ovat 15 kuten normaalisti sekä 22L. Lentomelu kohdistuu siten Nurmijärven ja Keravan suuntaan. Itätuulella ja kovilla pohjoistuulilla Helsinki-Vantaalla käytetään lentoonlähtöön ja laskuun kiitotietä 04R eli laskeva liikenne saapuu Espoon ja Länsi-Vantaan yltä ja lähtevä liikenne nousee Itä-Vantaalle.
Finavia on palauttanut lentoaseman palveluita asteittain ja koronaviruspandemia sulkema Helsinki-Vantaan näköalaterassi on avattu jälleen 1. heinäkuuta. TOKE-toimistorakennuksen katolla olevalta katseluterassilta avautuu rajattu näkymä kiitoteille ja asematasolle. Tarjolla on ulko ja sisäterassi sekä virvoitusjuoma-automaatti. Lentotietoja voi seurata tilassa olevista saapuvien ja lähtevien lentojen näytöistä.
|
|||




