Rajavartiolaitos on saanut esitutkinnat päätökseen 25. ja 28. elokuuta tapahtuneista ilmatilaloukkauksista. Venäläiset valtion ilma-alukset tulivat molemmissa tapauksissa luvatta Suomen ilmatilaan. Esitutkinnan mukaan syynä on ollut ollut virheellinen reittisuunnitelma. Venäläinen valtion ilma-alus Tupolev Tu-134 lensi esitutkinnan mukaan luvatta Suomen ilmatilaan 25. elokuuta kello 14.31 Porvoon eteläpuolella. Syvimmillään kone oli 4,5 km Suomen puolella Porvoon eteläisellä merialueella ja se poistui ilmatilastamme klo 14.35 Loviisan eteläpuolella idän suuntaan. Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornet -hävittäjä kävi tunnistamassa 28. elokuuta Suomen ilmatilaan saapuneen Antonov An-72 -kuljetuskoneen. Selvinneiden tietojen perusteella Kaliningradin enklaavista Moskovaan matkalla ollutAn-72 lensi Suomen ilmatilaan Porvoon eteläisellä merialueella klo 12:08 ja kävi syvimmillään noin neljä kilometriä Suomen puolella. Antonov poistui Suomen ilmatilasta klo 12.12 edelleen kohti itää. Molemmissa tapauksissa ilma-aluksiin on oltu yhteydessä Suomen aluelennonjohdosta ja useaan kertaan käsketty poistumaan välittömästi Suomen ilmatilasta. Näihin ilmoituksiin Tupolev ja Antonov eivät kuitenkaan reagoineet. Alueloukkausten syynä voi tutkinnan perusteella pitää väärillä ja virheellisillä tiedoilla tehtyä reittisuunnitelmaa, jota aluksen päällikkö on noudattanut. Esiin tulleiden seikkojen perusteella on selvinnyt, että reittisuunnitelmat oli laadittu siviili-ilma-aluksen statusta käyttäen. Tapahtumien kulku molempien tutkintojen osalta on yhteneväinen. Esitutkinta 25. elokuuta tapahtuneen osalta on päättynyt mutta jatkuu edelleen 28. päivän ilmatilaloukkauksen osalta. Suomenlahdella on kapea kansainvälinen ilmatila, jota muiden valtioiden ilma-alukset voivat vapaasti käyttää. Kapeimmillaan se on noin 10 kilometriä. Suomen ilmatilassa on pullistuma etelään juuri Porvoon ja Loviisan kohdalla. Tupolev Tu-134 on kahdella suihkumoottorilla varustettu matkustajakone. Yllä olevassa kuvassa on lentoyhtiö Pulkovon Tu-134. Ensilentonsa tyyppi teki jo 1963. Tu-134 oli erittäin laajassa käytössä Neuvostoliitossa ja Varsovan liiton maissa. Lue myös:
|
|||