Japan Airlinesin Dreamliner palasi moottoriongelman takia Helsinki-Vantaalle pian lentoonlähdön jälkeen

JL414_210118c(päivittynyt 22.1 klo 05.58) Japan Airlinesin Boeing 787-9 Dreamliner palasi varhain sunnuntai-iltana 21. tammikuuta takaisin Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Kone oli matkalla Tokioon. FlightRadar24-palvelun mukaan kone kierteli hetken ennen kuin se palasi lentoaseman kiitotielle 22L. Pelastusyksiköt olivat Dreamlineria vastassa.

Boeing 787-9 (MSN 35422, JA861J, kuvassa alla) nousi lennolle JL414 Tokion Naritan lentoasemalle kiitotieltä 22R noin kello 17.25. Se teki normaalin mittarilentoonlähtömenelmän mukaisen kaarron koilliseen.

Sieltä kone kuitenkin suuntasi etelään Suomenlahden ylle, missa se teki kolme 180 asteen kaartoa ennen kuin palasi Helsinki-Vantaan finaaliin (otsikkokuva). Lennolla kone oli runsaan tunnin ajan.

Tällaisessa tilanteessa normaaliin tapaan lentoaseman pelastusyksiköt olivat vastassa konetta. Sen laskeutuminen sujui kuitenkin ongelmitta.

Lentoposti.fi:n tietojen mukaan Japan Airlinesin Boeing 787 -koneesta olisi kuulunut kolme pamausta kun se lensi nousussa Myyrmäen läheltä. Tämä vaikuttaisi viittaavaan moottoriongelmiin.

Myös FlightForum-keskustelupalstan mukaan koneen oikeasta moottorista olisi näkynyt lieskoja ja kuulunut pamauksia lentoonlähdön jälkeen

Japan Airlinesin 787-9 Dreamlinerissa on  General Electric GEnx 1B -sarjan ohivirtausmoottorit.

JA861J_100915Ohjaajat vähensivät koneen polttoainekuormaa Sipoon edustan merialueen yllä keventääkseen koneen laskupainoa. Sipoon aluetta käytetään tarpeen vaatiessa tähän tarkoitukseen. Lentopinnalla 60 (noin 1800 metriä) tehdyssä polttoaineen ns. dumppauksessa lentopetrooli hajautuu ilmaan.

Boeing 787-9 Dreamlinerin suurin laskeutumispaino on 192 000 kiloa. Konetyypin maksimi lentoonlähtöpaino on 247,2 tonnia. Polttoainetankkien kapasiteetti on 126000 litraa.Tyypillisti kyseinen konetyyppi kuluttaa kahdella moottorilla lennettäessä reilut 5000 kg kerosiinia tunnissa.

Boeing 787-9 -koneella voidaan tarvittaessa tehdä myös ylipainolasku. Maksimipaino riippuu myös kiitotieolosuhteista. Ohjaajat selvittävät moottoriongelmia ennalta sovittujen menetelmien mukaisesti ennen lähestymistä ja laskua. Myös päätös mahdollisesta ylipainolaskusta tehdään tapauskohtaisesti.

Lentoposti.fi:n tavoittama Japan Airlinesin edustaja ei sunnutai-iltana kello 19.20 halunnut kommentoida koneen paluuta.

Japan Airlines toimitti yöllä lausuntonsa tapahtuneesta Lentoposti.fi:lle. 

JAL:n edustaja vahvistaa, että JL414 palasi Helsinkiin lentäjien saatua ohjaamoon vikailmoituksen liittyen oikean moottorin toimintaan.

Vikaantuneenutta Dreamlineria tutkii yhtiön tekninen osasto. Tarkastukset ja koekäyttö kestävät useita tunteja, joten olemme päättäneet pitää lentokoneen Helsingissä yön yli.

JAL järjesti matkustajille on hotellimajoituksen lentokentän läheisyydestä ja matkustajien varauksia päivitetään.
 
Japan Airlines on erittäin pahoillaan häiriötilanteen aiheuttamasta vaivasta.

T.T, H.K, M.H.

Päivitys 22.1 kello 05.58: lisätty tiedot Japan Airlinesin yöllä Lentoposti.fille toimittamasta lausunnosta, jossa yhtiö vahvistaa moottoriongelmat.