Jeju Airin matkustajakone oli lähestynyt ensin Muanin kiitotietä 01, jonka aikana se oli ilmeisesti törmännyt lintuparveen ja kääntynyt ilmassa ympäri yrittäen laskeutumista vastasuuntaan kiitotielle 19. Laskeutuminen tapahtui kiitotielle 19 toistaiseksi tuntemattomasta syystä täysin sileällä koneella ilman laskeutumislaippoja tai etureunan solakoita pitkälle kosketuskohdan jälkeen. Myös laskutelineet olivat sisällä. Suurella nopeudella kiitotielle laskeutunut kone liukui edelleen kiitotien jatkeelle ja törmäsi siellä olleeseen suuntasädeantennirakennelmaan syttyen tuleen ja tuhoutuen lähes täysin.
Koneen törmääminen lintuihin on vahvistettu lentäjien ja lennonjohdon välisistä radiokeskusteluista sekä linnun jäänteistä matkustajakoneen CFMI CFM-56 -moottorista. Muanin lentokentällä on korkeimmat lintutörmäysriskit koko Etelä-Koreassa.
Seuraavaksi tutkinnassa aiotaan selvittää myös syy tälle tallennuksen ennenaikaiselle päättymiselle. Onnettomuuskoneen lennontallentimet saivat sähköä kahdesta eri sähköväylästä, mutta moottorigeneraattoreiden vikatilanteessa ne eivät saa virtaa akuilta. Onnettomuudessa tuhoutunut Jeju Airin Boeing 737-800 (HL8088, MSN 37541/3012) oli valmistunut vuonna 2009. Vaatimus lennontallentimien akkuvirrasta tuli vaatimukseksi vasta vuonna 2010. Muutos ei kuitenkaan tuonut mukaan vaatimusta muuttaa olemassa olevaa kalustoa uusien vaatimusten mukaiseksi. Tallenteiden puuttumisen taustalla saattaa olla myös muita syitä. Tammikuussa 2024 Alaska Airlinesin Boeing 737 MAX 9 -koneelle tapahtuneessa räjähtävän painekadon tutkinnassa selvisi, että koneen ohjaamoäänitallennin oli ylikirjoittunut.
Kyseinen lento-onnettomuus oli Etelä-Korean ilmailuhistorian eniten kuolonuhreja vaatinut turma. Se oli myös vuoden 2024 pahin lentoturma ja pahin Boeing 737-800 -konetyypille tapahtunut lentoturma. Lue myös:
|
|||