Kaksoistornien kaatumisesta jo 20 vuotta – 9/11 muutti lentomatkailua pysyvästi

WTC111. syyskuuta on yksi ilmailumaailman synkimmistä päivämääristä. Nyt vuonna 2021 tuli kuluneeksi jo 20 vuotta koko maailmaa järisyttäneistä siviili-ilmailuun kohdistuneista terrori-iskuista Yhdysvalloissa. Tapahtumien seurauksena menehtyi 2977 ihmistä ja ilmailumaailma muuttui pysyvästi.

Kauhun hetket alkoivat valjeta 11. syyskuuta 2001 jo hieman ennen aamuyhdeksää.

WTC608.29 Ensimmäinen tieto kaapatusta AAL11 koneesta Bostonissa
08.35 Tieto lentoemännän puukotuksesta AAL11 lennolla
08.46 Boeing 767 AAL11 törmää WTC:n pohjoistorniin
08.50 Oudon radiosanoman sisältö selviää: ”We have some planes”
09.03 Boeing 767 UAL175 törmää WTC:n etelätorniin
09.05 Lennonjohdon johtokeskus saa tiedon AAL77:n kaappauksesta
09.22 Lennonjohtokeskus määrää lentoliikenteen pysäyttävän national ground stopin
09.34 Lennonjohdon johtokeskus saa tiedon UAL93:n kaappauksesta
09.36 Boeing 757 AAL77 törmää Pentagoniin
09.40 Kaikki koneet määrätään laskeutumaan ja USA:n rajat suljetaan
09.59 WTC:n etelätorni sortuu noin kymmenessä sekunnissa
10.03 Boeing B757 UAL93 putoaa maahan Pennsylvaniassa
10.28 WTC:n pohjoistorni sortuu noin 102 minuuttia ensimmäisen WTC-iskun jälkeen.
12.16 FAA ilmoittaa kaikkien laskuun määrättyjen koneiden laskeutuneen
12.30 FAA:n mukaan ilmassa vain 50 konetta, joilla ei ole ongelmia

WTC3Yhteensä 19 kappaajaa sai aikaan merkittävää tuhoa New Yorkissa, Washington D.C.:ssä sekä Pennsylvaniassa Shanksvillen läheisyydessä kaappaamillaan neljällä matkustajakoneella. World Trade Centerin kaksoistornien iskuissa menehtyi 2753 ihmistä, Pentagoniin kohdistuneessa iskussa menehtyi 184 ihmistä ja Pennsylvaniassa tuntemattomaan kohteeseen suunnanneen koneen tuhossa menehtyi 40 ihmistä. Kaikkia uhreja ei koskaan löydetty tai kyetty varmasti tunnistamaan.

Syyskuun 11. terrori-iskut ja niitä seuranneet jatkoiskut muuttivat ilmailumailmaa pysyvästi ja jäljet näkyvät edelleen tämän päivän lentomatkailussa.

WTC7Nyt 20 vuotta myöhemmin “Ground Zeron” eli New Yorkin WTC-tornien entiselle paikalle kokoontuu jälleen terrori-iskuen uhrien perheenjäseniä. He lukevat kaikkien 9/11 iskujen sekä vuoden 1993 WTC-pommi-iskussa menehtyneiden uhrien nimet ääneen paikalle rakentuneella 9/11 Memorial -muistomerkillä.

Tilaisuus alkaa kello 08.30 eli iltapäivästä Suomen aikaa. Ensimmäinen hiljainen hetki pidetään kello 08.46. Tilaisuus päättyy noin kello 13.00 paikallista aikaa. Auringon laskiessa muistomerkki valaistaan ja WTC-tornien entisiltä paikoilta taivaalle nousee kaksi korkeaa valopatsasta.

WTC9Muistomerkki on rakennettu WTC:n etelä- ja pohjoistornien paikalle ja se avattiin kymmenen vuotta iskujen jälkeen eli 11. syyskuuta 2011. Kahden jättimäisen muistomerkin sisällä on lähes 10 metrin korkuinen vesiputous. Sen sisällä on toinen pienempi allas jonne vesi katoaa vielä noin kuuden metrin pudotuksen jälkeen.

Muistomerkkialtaita reunustavat 9/11 terrori-iskuissa ja vuoden 1993 pommi-iskuissa menehtyneiden 2 983 henkilön nimet. Ne on jäsennelty aakkosjärjestyksen sijaan eri ryhmiin, joilla on merkitystä omaisille. Ystävät ja kollegat on omassa kokonaisuudessaan kuten myös lentokoneiden miehistöt sekä pelastushenkilökunta.

WTC8Vuonna 2014 entisten kaksoistornien alueelle eteläiselle Manhattanille valmistui One World Trade Center, jota on kutsuttu myös Freedom Toweriksi. Se on Pohjois-Amerikan korkein rakennus ja osa uutta WTC-kokonaisuutta. Rakennuksessa on 105 kerrosta ja korkeutta maan pinnalta rakennuksen yllä olevan antennin huipulle on noin 541 metriä.

Lentoposti.fi tapasi Yhdysvalloissa lentoliikenteen pysäyttämisen määränneen Ben Slineyn vuonna 2010. Terrori-iskut tapahtuivat hänen ensimmäisenä työpäivänään National Operations Managerina (NOM) lennonjohdon johtokeskuksessa Air Traffic Command Centerissä Herndonissa Virginiassa. Lue uutisemme aiheesta: Ben Sliney – ”Normipäivä".

 

Terrori-iskujen jäljet näkyvät edelleen tämän päivän lentomatkailussa

WTC2 9/11 -tapahtumat muuttivat useita lentomatkustajalle näkyviä sekä näkymättömiä käytäntöjä. Nämä turvallisuutta parantavat keinot ovat nykyisin jo arkipäivää ja lentokentälle pitää saapua tunteja ennen lennon lähtöaikaa ja jonottaa, toisin kuin ennen iskuja.

Yksi tällaisista toimista on lentomatkustajan henkilöllisyyden varmentaminen ja ruumaan menevän matkalaukun kohdentaminen samalle henkilölle. Myös ruumaan menevien matkalaukkujen läpivalaisu tuli mukaan osana laajenevia turvaverkkoja. Matkustajien turvatarkastuksen ja käsimatkatavaran läpivalaisut ovat myös nykyisin arkipäivää. Toimia on muutettu ja kiristetty ns. kenkä- ja alushousupommittajien toimien jälkeen.

WTC4Nesteiden kuljettaminen on rajoitettua, kaikki elektroniset laitteet tulee asettaa erilleen läpivalaisua varten, kengät voi joutua riisumaan ja turvatarkastuspisteille on tullut erilaisia henkilöskannereita ja räjähdeaineita havaitsevia laitteita.

Vuonna 2017 kannettavien tietokoneidenkin kuljettaminen lentokoneissa kiellettiin räjähdeuhkan seurauksena lyhyeksi aikaa. Tämä koski pääosin Yhdysvaltohin ja Isoon-Britanniaan suuntautuvia lentoja tietyiltä lentoasemilta. 

Yhdysvalloissa jonotusta on myös pyritty vähentämään luotettujen matkustajien ns. TSA PreCheck -ohjelmalla, joka takaa sen jäsenille sujuvan ja nopeutetun tarkastusmenettylyn.

Ohjaamovierailut ovat jääneet pääosin historiaan. Terrori-iskujen seurauksena lentokoneisiin edellytettiin asennettavaksi käsi- ja sirpaleaseen kestävät turvaovet suojaamaan ohjaamoa mahdollisilta tunkeutujilta.

WTC5Popular Science -verkkolehti kertoo myös matkustajille näkymättömistä toimista. Sen mukaan lentoyhtiöiden toimintamenetelmät kaappaajia kohtaan ovat muuttuneet. Aiemmin kaappaajien kanssa tehtiin yhteistyötä ja lennettiin minne he halusivat. Nykyisin tilanteesta riippumatta suojataan ohjaamoa ja yhteiskuntaa. Ennen turvaovien aikaa ohjaamon oven sai auki avaimella tai kovalla voimalla. Nykyisin ohjaamoiden ovet on Popular Sciencen mukaan tarpeen vaatiessa avattavissa vain ohjaamon sisäpuolelta.

Matkustajia ja lennon kulkua turvaamaan on mm. Yhdysvalloissa otettu käyttöön turvamiehiä eli ns. Air Marshalleja, jotka kulkevat lentomatkustajien joukossa. Lisäksi Yhdysvalloissa osalle lentäjistä on annettu koulutusta aseenkäyttöön lentokoneissa.

 

Terroriteot siviili-ilmailua kohtaan eivät kuitenkaan ole loppuneet

WTC10Vuonna 2015 venäläisen Metrojetin matkustajakone tuhoutui pommi-iskussa Egyptissä Siinain yllä ja 235 ihmistä menehtyi. Toinen matkustajakoneeseen kohdistunut merkittävä isku tapahtui Somaliassa vuonna 2016, kun matkustaja onnistui räjäyttämään reiän Daallo Airlinesin koneen runkoon.

Vuonna 2016 aseistettu joukko hyökkäsi Brysselin lentokentän terminaaliin. Iskussa kuoli 32 ihmistä ja yli 300 loukkaantui. Saman vuoden aikana aseistettu joukko hyökkäsi Turkin Istanbulin Atatürkin lentoaseman turvatarkastukseen ja käytti räjähdevöitään. Iskussa menehtyi 45 ihmistä ja yli 200 loukkaantui.

Viranomaiset, lentokenttäyhtiöt ja lentoyhtiöt pyrkivät suojaamaan siviili-ilmailua mahdollisimman hyvin eikä lentokoneisiin kohdistuneita iskuyrityksiä ole noussut esiin länsimaissa.

Päivitys: Täsmennetty läppärikieltoa.