KKV: Matkojen kuluttajansuoja ja matkanjärjestäjien vakuusjärjestelmä muuttuvat kesällä 2018

Matka_2018_yleiskuvaKuluttajansuojaan ja suomalaiseen vakuusjärjestelmään tulee muutoksia kesällä 2018. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ja Euroopan kuluttajakeskus jakoivat tietoa muutoksista Matka 2018 -messuilla ja esittelivät Reklamaatio- sekä Matkapaketti-apuria. Muutosten myötät kuluttajille tulee aiempaa parempi peruutusoikeus sekä mahdollisuus hakea korvausta lomanautinnon menetyksestä.

Kuluttajien kannalta muutokset vaikuttavat 1 heinäkuuta 2018 jälkeen varattaviin matkoihin. Vanha lainsäädäntö kulkee uuden rinnalla melko pitkään, sillä esimerkiksi keväällä 2018 talveksi 2019 varattuun matkaan sovelletaan vielä vanhaa valmismatkalakia, kertoo KKV.

Matkanjärjestäjien on kuitenkin valmistauduttava lainmuutoksiin monin tavoin jo kevään 2018 aikana.

Matkapaketeilla on kattava kuluttajansuoja - peruutusoikeus ja mahdollisuus hakea vahingonkorvausta laajenee

KKV_logo_1Valmismatkalain korvaava uusi laki matkapalveluyhdistelmistä koskee tilanteita, joissa kuluttaja ostaa yhteishintaan kuljetuksen (esimerkiksi lennot) ja majoituksen tai muun lisäpalvelun (esimerkiksi autonvuokrauksen tai retken). Tällöin kyseessä on niin sanottu matkapaketti, joka korvaa entisen valmismatka-termin.

Kuluttajalle tulee uuden lain myötä laajempi peruutusoikeus. Muutos koskee matkapaketteja, joiden varausmaksu maksetaan 1.7.2018 alkaen. Uuden lain mukaan kuluttaja voi peruuttaa matkapaketin milloin tahansa, mutta matkanjärjestäjä voi veloittaa siitä peruutusmaksun, nykylaista poiketen myös sairaustapauksissa. Tämän takia matkavakuutuksen rooli korostuu jatkossa entisestään.

ECC_net_sovellus_1Uuden lain myötä kuluttajille tulee mahdollisuus hakea korvausta myös ”lomanautinnon menetyksestä”, jos matkassa on ollut merkittävä virhe. Jo nykylainsäädännönkin mukaan kuluttajalla on oikeus hinnan alennukseen ja vahingonkorvaukseen, jos matka ei vastaa sovittua. Havaituista puutteista tulee kuitenkin valittaa jo paikan päällä, esimerkiksi jos hotellihuone ei vastaa sovittua. Näin kuluttaja ei menetä oikeuttaan hyvitykseen.

Keskeiset kohdat matkojen muuttuvasta kuluttajansuojasta on koottu KKV:n Matka2018-messuosastolla (6s59) pyörivään esitykseen ja jaettaviin materiaaleihin.

Kkv.fi -verkkosivuille kootaan kevään 2018 aikana kattava tietopaketti uudesta matkapalveluyhdistelmien lainsäädännöstä.


KKV esitteli Matka 2018 -messuilla Reklamaatio- ja Matkapaketti-apuria


Matka2018_logoKKV:n Matka2018-osastolla 6s59 voi vielä sunnuntaina 21. tammikuuta 2018 tutustua muuttuvan matkojen kuluttajansuojan lisäksi KKV:n sivuilta löytyvään Reklamaatio-apuriin, joka ohjaa kuluttajia valituksen tekemisessä myös matka-asioissa, jos matka ei ole vastannut sovittua.

Euroopan kuluttajakeskus jakaa osastolla kuluttajille tietoa lentojen varaamisesta verkossa sekä muulta kuin kotimaiselta matkajärjestäjältä tai lentoyhtiöltä ostettujen matkojen kuluttajansuojasta.

Kotimaisille matkanjärjestäjille KKV esittelee osastollaan verkossa toimivaa Matkapaketti-apuria, jonka avulla matkailualan yritys tai yrittäjä voi selvittää, tarvitseeko sen asettaa vakuutta KKV:hen uuden vakuuslainsäädännön myötä, mitä sovelletaan niin ikään 1. tammikuuta 2018 alkaen.

Matkapaketti-apuria viimeistellään muun muassa Matka 2018-messuilla matkanjärjestäjiltä saadun palautteen perusteella ja se julkaistaan myöhemmin kevään 2018 aikana kkv.fi -verkkosivuilla, jonne lisätään matkanjärjestäjille uudistetut ohjeet rekisteröitymisestä ja vakuuden asettamisesta.

Lue myös: