Airpro on ottanut Helsinki-Vantaalla käyttöön uuden teknologian maakalustoa ja siirtää lentokoneita sähkömoottorien voimin. Uusien Kalmar Motor AB:n valmistamien TBL 180 ja 190 -työntötraktorien lisäksi kuormausryhmien käyttöön tulee sähköisiä hihnakuljettimia ja high loadereita.
Sähköllä toimivan maahuolintakaluston käyttö Helsinki-Vantaalla laajentunut huomattavasti, kun Airpro on ottanut käytöön Suomen ensimmäiset sähkökäyttöiset push back -työntötraktorit. Ne edustavat kestävän kehityksen ratkaisua lentoliikenteen palveluissa. Pääosa maakalustosta on kuitenkin puhtaasti mekaanisia laitteita ja niiden ympäristövaikutukset ovat vähäisiä. Merkittäviä muutoksia saadaan aikaan siirtymällä sähkökäyttöiseen kalustoon. Airpron mukaan uuden työntötraktorit ovat toimintakyvyltään perinteisten diesel-laitteiden veroisia. Varsinaista talvikäyttökokemusta laitteista ei keväisen saapusaikataulun takia vielä ole. ”Uusien työntötraktorien käyttövarmuus on ollut parempi kuin perinteisellä diesel-kalustolla. Myös melu ja päästöt ovat huomattavasti pienemmät”, kertoo Airpron toimitusjohtaja Janne Hattula. ”Nopeampi voimantuotanto ja energiatehokkuus nostavat uusien työntötraktoriemme kustannustehokkuuden kokonaan uudelle tasolle. Käyttö- ja huoltokustannukset ovat selkeästi aiempaa pienemmät, samoin päästöt ja melu”, jatkaa Hattula. Airpron käytössä on neljä täyssähköistä Kalmar Motorin valmistamaa TBL 180 Electric työntötraktoria. Niistä ensimmäinen saatiin Helsinki-Vantaalle maaliskuussa 2016. Laite soveltuu kapearunkoisten lentokoneiden siirtoon, joiden nokkatelinepaino on alle 23 000 kg. Tähän luokkaan kuuluvat mm. suositut Airbusin A320 ja Boeingin 737 -koneperheet. Ensimmäinen järeämpi ja samalla myös laajarunkoisten koneiden siirtämiseen soveltuva hybridimallinen TBL 190 -työntötraktori on ollut Airpron käytössä kesäkuusta lähtien. Sen voimanlähteenä on sähkö mutta tarvittaessa laitteen diesel-moottorista saa apua lataukseen. TBL 190 -työntötraktorilla voidaan siirtää laajinta konevalikoimaa. Se voi nostaa jopa 35 000 kg ja työntää mm. pienemmistä koneista lähtien aina Boeing 777 ja Airbus A340-600 -lentokoneita. TBL 190 kykenee siirtämään myös täydessä lastissa olevan Finnairin Airbus A350 XWB:n Suurin Kalmarin mallin on sähköhybridi TBL800, jonka 50 000 kilon nostokyvyn avulla siirtyy myös Airbus A380 ja Boeing 747. Kalmarin TBL Hybrid -työntötraktorien valikoimassa on neljä eri mallia. Laitteita on käytössä mm Tukholmassa, Kööpenhaminassa, Frankfurtissa ja Houstonissa. Kaikkiaan Kalmar on toimittanut parisenkymmentä uutta TBL-laitteita eri lentoasemille. Niistä toistaiseksi suosituin malli on ollut pienen versio eli TBL 50. Se kykenee siirtämään maksimissaan 11 000 kg:n nokkatelinepainoista lentokonetta. ”Airprolla on käytössään laajasti kalustoamme ja TBL 180 -työntötraktori nousee pian suosituimmaksi malliksemme. Uusi teknologia tuo käyttäjille merkittäviä säästöjä käytön myötä”, kertoo Kalmar Motor AB:n myyntijohtaja Magnus Johansson Lentoposti.fi:lle. ”Investoinnin takaisinmaksuaika verrattuna perinteiseen dieselkäyttöiseen työntötraktoriin on kolme vuotta. Hintaero saadaan takaisin mm. polttoainesäästöinä”, vahvistaa Hattula Lentoposti.fi:lle. Lentokoneen kääntöaika on konetyypistä riippuen noin puolesta tunnista ylöspäin. Tyypillisen käännön aikana lentokoneen matkatavarat puretaan, matkustajat poistuvat koneesta ja kone valmistellaan seuraavalle lennolle mm. tarkastuksin, siivouksin, wc-tyhjennyksin, vesitäydennyksin ja tankkauksella. Sen jälkeen kyytiin kuormataan uudet matkatavarat ja matkustajat astuvat koneeseen. Työntötraktori saapuu paikalle kymmenkunta minuuttia ennen koneen lähtöaikaa. Sähkömoottoroitu laite ei saastuta joutokäynnillä, kun odotetaan lennonjohdolta työntö- ja käynnistyslupaa. Työntötraktorin henkilöstökin on mielissään, kun uusien laitteiden ohjaimoissa on ilmastointi. ”Päivittäisistä noin paristakymmenestä operaatiostamme valtaosa tehdään näillä uusilla Kalmarin TBL-työntötraktoreille”, kuvailee Hattula uusien keväällä ja kesällä käyttöönotettujen laitteiden käyttömääriä. Airpron käyttöön on tulossa myös muuta sähkökäyttöistä maakalustoa. Joukkoon kuuluu mm. porrasautoja, kuormaushihnoja sekä high loadereita. Lentokoneiden kuormauksessa käytettävät ensimmäiset sähkökäyttöiset kuormaushihnat ja Lawecon toimittama high loader ovat jo Helsinki-Vantaalla ja ne otetaan käyttöön hyvinkin nopeasti. Muusta kalustosta matkatavarakärryjä siirtävät trukit ovat jo pääsääntöisesti sähkökäyttöisiä. ”Olemme matkalla kohti täyssähköisiä ratkaisuja. Maakalusto on laadukkaan, turvallisen ja kannattavan maahuolinnan olennainen mahdollistaja”, sanoo Janne Hattula. Airpro huolehtii Helsinki-Vantaalla Norwegianin maapalveluista ja Lentoposti.fi oli seuraamassa, kuin Oulusta saapunut Boeing 737-800 -kone käännettiin seuraavalle lennolle Ouluun. TBL 180 -työntötraktori suoriutui tehtävästään odotetun äänettömästi. Airprolla on maahuolintapuolella kaikkiaan 1176 laitetta useisiin eri käyttötarkoituksiin soveltuvissa kalustoryhmissä. Tällä hetkellä sähkökäyttöisiä laitteita on 146 eli koko kalustosta Helsinki-Vantaalla on noin 14 prosenttia. Kalusto on kovassa käytössä muuttuvissa olosuhteissa kaikkina vuodenaikana 24/7 -periaatteella. Avainasemassa ovat kaluston kunnossapito ja oikeanlainen käyttö. Kalustoa uusitaan niiden elinkaaren päättymisen mukaan. Airpron tahtotila on viedä uutta sähkökäyttöistä kalustoa myös maakuntakentille yhtä lailla kuin ottaa sitä käyttöön Helsinki-Vantaalla. Esimerkiksi työntötraktoreilla olisi käyttöä mm. Oulussa ja Rovaniemellä, joiden terminaaleissa on käytössä matkustajasillat. ISAGO-standardin ainoana pohjoismaisena maahuolitsijana omaava Airpro toimii Suomessa 16 lentoasemalla. Maahuolinnan lisäksi Airpro on mukana myös matkustamomiehistön tarjoamisessa sekä erilaisissa lentoaseman palveluissa ja logistiikan tarpeissa. Yhtiön palveluksessa on noin 1400 työntekijää.
|
|||