Etsintöjä koordinoiva Australian Maritime Safety Agency AMSA ei ole saanut havainnosta suoraa tietoa kiinalaisilta ja on siten vain Xinhuan lauantaisen uutisen varassa. Siksi australialaiset eivät toistaiseksi kommentoi tietoa, joka voi osoittautua virheelliseksi. Lauantaina etsintöjä tehtiin aiempaa pohjoisemmassa (otsikkokuva) eteläisellä Intian valtamerellä Australian länsipuolella. Kyseessä on valtava merialue, jolla on vähän laivaliikennettä. Etäisyydet tukikohdista ovat pitkiä. Merestä on löytynyt erilaista materiaalia, mutta ei mitään lentoon MH370 liittyvää.
Lento MH370 on joka tapauksessa jo nyt muodostumassa ilmailuhistorian suureksi mysteeriksi. Mitään tietoa siitä, miksi Boeingin tutkavastaaja lopetti toimintansa ja kone kääntyi pois reitiltään, ei ole. Boeingin tiedetään ilmapuolustuksen primääritutkien havaintojen perusteella lentäneen yli Malesian Malakan salmen ylle ja sieltä edelleen kohti Andamaanien merta. Kun kone poistui tutkapeiton alueelta, se katosi ja lensi ilmeisesti vielä useita tunteja.
Kiinalaisten raportoima havainto vedenalaisesta signaalipulssista on lähellä tuota kaarta Intian valtamerellä noin 1 500 kilometriä Australian kaakkoiskulmasta. Tarkka sijainti on 25 astetta eteläistä leveyttä ja 101 astetta itäistä pituutta.
Noin 10 senttiä pitkässä laitteessa on litiumparisto, jonka virta riittää tyypillisesti noin 30 vuorokauden toimintaan. Tämä on osoittautunut liian lyhyeksi ajaksi ja uudet laitteet toimivatkin jopa 90 vuorokautta. Signaali voidaan havaita vain muutamien kilometrien etäisyydeltä vedenalaisista olosuhteista ja syvyydestä riippuen.
Kuvassa oikealla oleva Yhdysvaltojen merivoimien TPL-25-paikannin on nyt australialaisella HMAS Ocean Shield -aluksella. Jotta signaalin vastaanotto onnistuu, laitetta on hinattava hitaasti korkeintaan viiden solmun nopeudella.
|
|||