Lufthansa on jättänyt tarjouksen ITA Airwaysistä Italian talousministeriölle (Ministero dell'economia e delle finanze) 18. tammikuuta 2023, jonka perusteella on tarkoitus saavuttaa aiesopimus ostosta. Mikäli molemmat osapuolet allekirjoittavat sopimuksen jatkuvat neuvottelut yksinoikeudella Lufthansan kanssa. Neuvotteluissa keskitytään ensisijaisesti ratkaisuun, jossa ITA Airways integroitaisiin Lufthansa-konserniin kaupallisesti ja toiminnallisesti. Tämä toisi merkittäviä synergiaetuja ja leikkaisi kustannuksia. Mikäli osapuolet etenevät hankkeessa sitovaan sopimukseen tarvitaan kaupan toteutumiseen vielä viranomaisten hyväksynnät. Lufthansa-konsernille Italia on kotimarkkinoiden ja Yhdysvaltojen jälkeen tärkein markkina-alue. Italian merkitys sekä liike- että vapaa-ajanmatkailulle perustuu vahvaan vientiin suuntautuneeseen talouteen ja asemaan yhtenä Euroopan houkuttelevimmista lomakohteista. Lufthansa on havitellut ITA Airwaysin edeltäjää Alitaliaa omistukseensa jo aiemmin. Vuonna 2017 Lufthansa jätti tarjouksen talousvaikeuksissa olevasta yhtiöstä uuden Alitalian muodostamiseksi.
Italialaisyhtiö on uudistanut laivastoaan merkittävästi entistä polttoainetehokkaammilla lentokoneilla. Osto- ja leasingsopimuksilla ITA Airways on hankkinut laivastoonsa A330neo, A350, A220 ja A320neo -koneita. Vuoteen 2025 mennessä 70 prosenttia yhtiön laivastosta koostuu uuden sukupolven Airbus-koneista, joilla lennetään ainakin osittain uusiutuvalla SAF-lentopolttoaineena. ITA Airways kertoi vuonna 2021 tavoitteensa olevan saavuttaa nollatulos vuonna 2023. Lufthansa-konserniin kuuluvat matkustajaliikenteen lentoyhtiöt ovat Lufthansa, Eurowings, Swiss, Austrian Airlines ja Brussels Airlines. Saksalaisjätti antoi positiivisen tulosvaroituksen joulukuussa 2022 ja ilmoitti odottavansa 1,5 miljardin euron liiketulosta. Lue myös:
|
|||