Saksalaisjätin vuoden 2023 kolmannen vuosineljänneksen tulos oli liikevaihdolla mitattuna yhtiön historian paras neljännes. Lufthansa-konsernin liikevaihto kasvoi kahdeksalla prosentilla 10,3 miljardiin euroon.
Tulosparannusten taustalla on ensisijaisesti vahva kysyntä, aiempaa suurempi kapasiteettitarjonta sekä korkeat tuotot. Päättynyt vuosineljännes ylitti vuoden 2019 vertailukauden 25 prosentilla. Vapaa-ajan matkailun kysyntä säilyi vahvana myös kolmannella neljänneksellä, erityisesti premium-segmentissä.
Lufthansan, Discover Airlinesin ja alueellisten kumppaneiden osalta matkustajatäyttöaste oli koko alkuvuoden osalta 82,9 prosenttia. Swissillä matkustatäyttöaste oli alkuvuoden osalta 84,9 prosenttia, Austrian Airlinesin 83,1 prosenttia, Brussels Airlinesin 82,7 prosenttia ja Eurowingsin 84,5 prosenttia.
Swissin osalta matkustajamäärä oli vastaavasti 14 573 000 ja kasvua vertailukauteen tuli 32 prosenttia. Austrian Airlines puolestaan kuljetti alkuvuoden aikana 10 593 000 matkustajaa ja kasvua oli 29 prosenttia. Eurowings kuljetti 16 433 000 matkustajaa ja kasvua oli 24 prosenttia. Lentomatkustuksen kysyntä jatkuu kovana Lufthansa-konserni odottaa lentomatkustuksen kysynnän jatkuvan vahvana lähikuukausina. Takana on erittäin hyvä kesäkausi, jonka mukainen kysyntä jatkui edelleen lokakuulle. Nyt edessä on joulusesonki, jonka osalta odotetaan erittäin vahvaa kysyntää.
Lufthansa-konserni aikoo kasvattaa kasvattaa kapasiteettia vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä jo 91 prosenttiin vuoden 2019 tasosta. Varauskirjat näyttävät tällä hetkellä loppuvuodelle kasvua kaksinumeroisia prosentteja edellisvuotta enemmän. Tämä huolimatta siitä, että yksityismatkailun osuus liikenteestä on ollut kausiluonteisesti vähäisempää kuin kesäkuukausina. Vuoden viimeisen neljänneksen osalta jo yli 80 prosenttia matkustajista joita Lufthansa odottaa kuljettavansa ovat jo varanneet lentonsa tai lentäneet konsernin yhtiöillä jo lokakuun aikana.
Vuodelle 2024 Lufthansa-konserni aikoo nostaa kapasiteettinsa jo noin 95 prosentin tasolle verrattuna pandemiaa edeltävään eli vuoden 2019 kapasiteettiin. Tavoitteena on saavuttaa vähintään kahdeksan prosentin liikevoittomarginaali. Vuoden 2024 aikana konsernin laivastoon on tulossa noin 30 uutta lentokonetta. Käynnissä on myös prosessi, jossa Lufthansa-konserni hakee Euroopan komissiolta hyväksyntää saada haltuunsa 41 prosenttia ITA Airwaysistä alkuvuoteen 2024 mennessä. Lue myös:
|
|||