Lumilintu raotti suunnitelmiaan

Snowbird_livery_1_by_snowSnowbird Airlines Oy raotti suunnitelmiaan Helsinki-Vantaalla ja esitteli koneensa ulkoasun sekä yhtiön logon. Aikomuksena on panostaa erityisesti suomalaisuuteen ja suomalaiseen työhön.

Nykyisin ulkomaiset lentoyhtiöt tulevat Suomeen operoimaan lomalentoja ja suomalainen työvoima puolestaan menee töihin ulkomaille. Lumilintu pyrkii kääntämään toiminnallaan pyörän suunnan ja markkinoita aiotaan ottaa ulkomaalaisilta lomalentoyhtöiltä.

Snowbird Airlines Oy on uusi suomalainen tilauslentoyhtiö, jonka rinnalla toimiva Lumilintu Oy on Snowbirdin toimintaa tukeva tuotteistus- ja markkinointiyhtiö. Lumilintu haluaa toimia esimerkkinä suomalaiselle elinkeinoelämälle panostamalla korkeaan kotimaisuusasteeseen.

"Ulkomaalaiset operaattorit tekevät lomalentotoimintaa kannattavasti Suomessa ja aiomme tehdä saman työn kotimaisella työvoimalla", sanoo Snowbirdin toimitusjohtaja Marja Aalto.

"Nyt on oikea aika rakentaa uutta ja on hyvä muistaa, että lentoliikenne on yksi Suomen kasvun vetureita. Lisäksi Suomen markkina-alueelta puuttuu lomalentokuljettaja".

 Snowbird_staff_2Snowbirdin logo ja koneen väritys ovat suomalaisen sisustussuunnittelijan Sami Wirkkalan käsialaa. Ensimmäisen koneen rekisteritunnuksen on määrä olla OH-SWA.

"Suunnittelija oli aluksi kuvitellut tekevänsä logoa lennokin kylkeen mutta asian oikea laita paljastettiin piakkoin", kertoo Aalto.

Koneen väritys on vasta luonnos ja lopulliseen ulkoasuun on luvassa vielä pieniä muutoksia.

Matkaajia Suomesta  ja Suomeen

Snowbirdin toiminta tulee Aallon mukaan perustumaan kestävään ja kannattavaan kasvuun. Ensisijaisesti tuotetaan tilauslentoja matkanjärjestäjille B2B-periaatteella. Ylimääräistä kapasiteettia tullaan myymään suoraan eri yrityksille tai yhteisöille. Myös ACMI-vuokraus on vaihtoehto.

"Kannattavuus syntyy matalista kiinteistä kuluista ja oikeista valinnoista koneiden, järjestelmien ja henkilökunnan osalla", sanoo Aalto.

Snowbird panostaa suomalaisiin lomamatkailijoihin sekä Suomeen tuotaviin matkustajiin. Kohteina tulee olemaan Eurooppa ja lähialueet. Erikoismaininan saavat Egypti, Turkki ja Kreikka sekä koko Välimeren alue.

Snowbird_livery_2_by_snow"Halpalentäminen ja lomalentäminen ovat kasvussa", sanoo Aalto.

Liikennöinnin toivotaan alkavan talvikaudella 2013-2014 mutta tarkkaa päivämäärää ei vielä ole tiedossa.

"Toivottavasti ensimmäinen lento on tulevana talvena. Jokatapaksessa kesällä 2014 lennetään täysillä", sanoo Aalto.

Operaatiot aloitetaan leasingyhtiöltä hankittavalla Airbusin A320-sarjan koneella. Vaihtoehtoina on tällä hetkellä A320- tai A321-kone varustettuna lisätankein.

Seuraavan kahden vuoden sisällä yhtiö aikoo kasvaa kahden tai kolmen koneen operaattoriksi. Rekisteritunnuksissa on varaa laajentua aina OH-SWH -tunnukseen saakka.

Pitkän tähtäimen haaveena yhtiöllä on kaukoliikenneoperointi Airbus A330 -koneella. Lennot aloitetaan juuri tulevaisuuden takia Airbusin kapearunkokalustolla, joka mahdollistaa lyhyen CCQ (Cross Crew Qualification) -koulutuksen ja MFF (Mixed Fleet Flying) -operoinnin.

Yhteistyökumppaneiden kartoitus käynnissä

Snowbird_staff_3Lumilintu Oy etsii parhaillaan yhteistyökumppaneita suomalaisista yrittäjistä ja pientuottajista. Yhteistyösopimukset ovat olemassa jo pitkäaikaisten toimijoiden Servisair Finlandin ja Vantaa Catering Servicen kanssa.

Vantaa Catering Services tulee vastaamaan koneen inflight- ja oheistuotemyynnistä. Ensimmäiset suomalaissuunnittelijan Tiina J. Viitasen inflight myyntituotteiksi suunnitellut korut näkivät myös päivänvalon.

Nykyisin yhtiö on huolehtinut useiden ulkomaalaisten lomalento-operaattoreiden catering-palveluista. VCS:n osaajilla on alalta lähes 20 vuoden kokemus.

Snowbird_inflight_1"Tervetuloa alalle ja meillä on 100 prosenttinen luottamus antoisaan yhteistyöhön", sanoo perheyritys VCS:n toimitusjohtaja Per-Göran Eriksson.

Vahvaa osaamista lomalentotoiminnan maahuolintapalveluista tuo yhteistyökumppani Servisair Finland.

"Tuemme mielenkiinnolla uuden yrityksen rantautumista", sanoo Servisairin Veijo Karosvuo.

Lumilintu Oy on Snowbirdin toimintaa tukeva tuotteistus- ja markkinointiyhtiö, jonka tehtävänä on toimia yhteistyössä suomalaisten yritysten kanssa. Yhtiö tulee toimimaan alustana ja jakelukanavana suomalaisille yrittäjille sekä pientuottajille ja antaa heille mahdollisuuden päästä näkyville.


Omistuspohja laajenemassa

Snowbird_staff_1Snowbirdin omistajia ovat toimitusjohtaja Marja Aalto sekä liikennelentäjät Harri Tikkunen ja Seppo Rissanen. Omistuspohja on toimitusjohtaja Aallon mukaan muuttumassa lähiaikoina.

Snowbird Airlines on tammikuusta 2013 lähtien käynyt liikenteenturvallisuusvirasto Trafin kanssa lentotoimintalupahakemusprosessia. Yhtiön avainhenkilöitä ovat lentotoiminnanjohtajana toimiva lentokapteeni Tikkunen sekä pääohjaajana toimiva lentokapteeni Rissanen.

Organisaatio on määrä pitää kevyenä ja toimitusjohtaja Aalto painottaakin puhtaalta pöydältä aloittamisen tärkeyttä.

Rahoitusjärjestely on vielä osittain kesken ja toimitusjohtaja Aallon mukaan siihen palataan lähiaikoina. Rahoittajien uskotaan kuitenkin olevan suomalaisia mutta ulkomaalaisten sijoittajienkaan mahdollisuutta ei ole suljettu pois.

Yhtiön perustamisvaiheessa on ollut mukana useita osaajia ilmailualalta, mukaanlukien eläköityneitä ammattilaisia. Prosessia on ollut konsultoimassa myös Airbus.

Suomalaista työvoimaa

Snowbird Airlines Oy aikoo palkata työvoimansa Suomesta. Ydinhenkilökunta palkataan suoraan yhtiöön mutta haasteena olevien kausivaihteluiden takia turvaudutaan myös vuokratyövoimaan.

Snowbird_livery_3_by_snowOhjaajien lisäksi myös matkustamohenkilökunnan kerrotaan olevan suomalaista. Koulutukset yhtiö ostaa Finnair Flight Academyltä. Ensimmäisten ohjaajien tyyppikoulutus aloitetaan kesäkuussa 2013.

"Hakemuksia lentäjäksi on tullut jo useita vaikka mitään varsinaista hakua ei ole edes avattu", kertoo lentotoiminnanjohtaja Tikkunen.

Yhtiö aloittaa toimintansa neljällä ohjaamomiehistöllä, joka on jo valittu.

Toimitilat tulevat todennäköisesti olemaan Helsinki-Vantaan lentoaseman Airside Centerissä, joka mahdollistaa miehistön joustavan kulkemisen asematasolle ja lentokoneelle.