Malaysia Airlinesin lento MH370 Kuala Lumpurista Pekingiin operoitiin 8. maaliskuuta 2014 Boeing 777-200ER -koneella (9M-MRO). Se nousi taivaalle normaalisti Kuala Lumpurin kansainvälisen lentokentän kiitotieltä 32R kello 0.41.43 paikallista aikaa. Alkunousun jälkeen kone saapui lennonjohtoalueen rajalle, jolloin KLATCC-lennonjohto kehotti kello 1.19.24 MH370:tä ottamaan yhteyttä Vietnamin Ho Chi Minhin HCMATCC-lennonjohtoon taajuudella 120.9 MHz.
Viimeinen vastaus 777:n transponderilta eli toisiotutkavastaajalta malesialaiselle toisiotutkalle saatiin kello 1.21.13 koneen ohitettua korkeudessa FL350 IGARI-reittipisteen Etelä-Kiinan merellä. Tämän jälkeen koneen reittiä seurattiin transponderisignaalin katoamispaikalta Andaamanien merelle primääritutkatietojen avulla (kartta yllä). Koneesta tehtiin katoamisilmoitus vasta noin neljä tuntia myöhemmin kello vasta kello 5.30. Lennolla MH370 oli mukana oli 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä.
Etsintäoperaatiossa tehdään yhteistyötä myös kiinalaisasiantuntijoiden, Australian onnettomuustutkintaviraston ATSB:n ja Geoscience Australian kanssa. Kaikkiaan MH370:n etsintöihin on kuluneen vuoden aikana osallistunut 26 valtiota yli 80 lentokoneella ja laivalla.
Tiedot saatiin analysoimalla satelliiteilta saatua Doppler-siirtymää, jolloin pystyttiin laskemaan kaksi mahdollista kaaren muotoista aluetta, joille MH370 olisi saattanut päätyä. Pohjoinen kaari sijaitsee Aasian matereella, eteläinen taas Intian valtamerellä Australian länsipuolella. Etsinnät keskitettiin lisälaskelmien jälkeen eteläiselle alueelle.
Niiden perusteella aloitettiin varsinaiset etsinnät, joissa on kaikuluotaamalla haravoitu merenpohjaa yli 26 000 neliökilometrin verran. Alue kattaa yli 40 prosenttia pääetsintäalueesta. Sää etsintäalueella on ollut suotuisa, jollaisena sen arvellaan jatkuvan vielä lämpimien kuukausien ajan. Etsintälaivat ovat kuitenkin lähdössä mereltä takaisin Australian Fremantleen täydentämään varantojaan. Go Phoenix jätti etsintäalueen 6. maaliskuuta ja sen odotetaan saapuvaan satamaan 11. maaliskuuta.
Malesian liikenneministerin tuoreen lausunnon mukaan koneen etsinnät lopetaan toukokuun lopussa, mikäli tuloksia ei ala näkymään. Edessä olisi todisteiden uudelleen analysointi ja uuden etsintäsuunnitelman rakentaminen. Ilmoitetusta takarajasta huolimatta viranomaiset pitävät todennäköisenä, että kone löytyisi Intian valtamerestä
Vuosikymmenten varrella kateisiin on jäänyt kymmeniä lentokoneita ympäri maailman. Mikään niistä ei kuitenkaan ole niin suuri kuin maaliskuussa 2014 kadonnut Boeing 777. Vuonna 2009 Atlantiin syöksynyt Air Francen AF447 -turmakone löydettiin lähes kaksi vuotta myöhemmin. Tuolloin etsintäalueen koko oli reilut 17 000 neliökilometriä. Eteläinen Intian valtameri on valtava alue, jossa ei juuri ole saaria tai laivaliikennettä. On täysin mahdollista, että Boeing 777 jää lopullisesti kateisiin. Myös Suomen ilmailuhistoriassa on jäänyt koneita kadoksiin. Yksimoottorinen Beechcraft V35A OH-BBD katosi Norjassa Bodön läheisyydessä 24. kesäkuuta 1974. Koneen kyydissä oli kuusi ihmistä. Toinen tapaus sattui 8. helmikuuta 1940, kun siirtolennolla Ruotsista Suomeen matkalla ollut Fiat G.50-hävittäjäkone (FA -7) katosi merellä huonossa säässä. Koneen ohjaaja oli unkarilainen vapaaehtoinen vänrikki Wilmos Bekassy. Vanhin kateissa oleva suomalaiskone on 16. marraskuuta 1927 kadonnut Aero O/Y:n Junkers F-13 K-SALD, joka katosi Tallinna-Helsinki -lennolla meren yllä kyydissään kolme ihmistä. Flightradar24-palvelun MH370 lennon tallenne katoamisillalta
|
|||