Norwegian: Nokka kääntyy nousuun - MAXien maadoitus maksaa yli 70 miljoonaa euroa

Norwegian_737_nose_1Norwegian kertoo yhtiön Focus2019 -kustannussäästöohjelman toimivan ja vuonna 2018 aloitettu suunta kasvusta tuottoihin olisi edennyt suunnitellusti. Näin talousellisesti sekä operatiivisesti haastellinen jakso olisi yhtiön mukaan jo takanapäin. Tuotot ovat yhtiön mukaan kasvaneet ja kustannukset laskeneet. Operatiivisilta osin MAX-koneiden maadoitukset toivat yli 40 miljoonaan euron kustannukset yksin Q2:lle.

Norwegianin vertailukelpoinen käyttökate (EBITDAR pl. muut tappiot/voitot) kaksinkertaistui viime vuoteen verrattuna ja se oli yli 238 miljoonaa euroa, mikä on yhtiön historian kaikkien aikojen korkein toisella vuosineljänneksellä. Nettotulos vuoden 2019 Q2:n osalta oli 82,8 miljoonaa Norjan kruunua positiivinen ja sen myötä koko vuosipuoliskon osalta tappiota tuli 1,406 miljardia kruunua eli noin 145 miljoonaa euroa.

Norwegian_737_tails_1Norwegianin polttoainekustannukset nousivat toisen vuosineljänneksen aikanan yhdeksän prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan. Kaikkiaan polttoaine lasku oli noin 363 miljoonaa euroa. Lentokenttä ja lennonvarmitusmaksut sen sijaan laskivat samalla ajanjaksolla 16 prosenttia ollen noin 121 miljoonaa euroa.

Yksikkötuotto (RASK) nousi 13 prosentilla ja tuotto matkustajakilometriä kohden nousi 11 prosentilla. Toisen vuosineljänneksen liikevaihto nousi 19 prosentilla yli 12 miljardiin Norjan kruunuun pääasiassa yhtiön kaukoreittien ansiosta.

 Lähes 10 miljoonaa matkustajaa lensi Norwegianilla toisella vuosineljänneksellä, mikä on yhtä monta matkustajaa kuin samalla vuosineljänneksellä vuonna 2018. Käyttöaste oli 88 prosenttia, nousua 1,2 prosenttiyksikköä viime vuodesta. Norwegianin strategiamuutos kasvusta kannattavuuteen on johtanut reittien optimointiin laajalla kustannussäästöohjelmalla. Useita reittejä on sen myötä lopetettu.

Tarjottujen henkilökilometrien määrä (ASK) kasvoi vuoden 2019 toisella vuosineljänneksellä kuusi prosenttia, kun kasvu vuoden 2018 toisella vuosineljänneksellä oli huipussaan 48 prosentissa.

Nor_Kjos_HelsinkiYhtiön sisäinen kustannussäästöohjelma Focus2019 jatkuu täydellä teholla ja toisella vuosineljänneksellä saavutettiin 57 mijoonaan euron kustannussäästöt. Yhtiö on siten saavuttanut tavoitteen, jonka mukaan kuluja on vähennetty yli yhdellä miljardilla Norjan kruunulla eli noin 100 miljoonalla eurolla tähän mennessä tänä vuonna.

"Norwegianin toisen vuosineljänneksen tulos osoittaa, että etenemme strategiamme mukaisesti kasvusta kannattavuuteen. Vaikutuspiirimme ulkopuolella olevista operatiivisista haasteista huolimatta, kuten ongelmat 737 MAX -koneiden kanssa, olemme saavuttaneet Norwegianin historian korkeimman vertailukelpoisen käyttökatteen toisella vuosineljänneksellä. Olen myös tyytyväinen tulevien kuukausien varaustilanteeseen, erityisesti kaukolennoilla", sanoo Norwegianin väistyvä konsernijohtaja Bjørn Kjos.

Norwegian_MAX_HELMaailmanlaajuisesti maaliskuussa 2019 maadoitetut Boeing 737 MAX -koneet aiheuttavat merkittäviä kustannuksia myös Norwegianille. Sen laivastossa on 18 tälläistä konetta, jotka ovat maadoitettuna ympäri Eurooppaa. Maadoituksen odotetaan maksavan yhtiölle kuluvan vuoden aikana yli 70 miljoonaa euroa.

Kustannusten lisäksi maadoitukset ovat vaikuttaneet myös reittiverkostoon, jota on muutettu matkustajien tarpeiden mukaan paikkaamaan puuttuvaa konekalustoa. Tilannetta on helpotettu myös wetlease-koneilla. Norwegian ei odota koneiden palaavan ilmaan ainakaan ennen lokakuuta 2019.

 Norwegian otti toisella vuosineljänneksellä laivastossaan käyttöön neljä uutta Boeing 787 Dreamlineria. Norwegianin lentolaivaston keski-ikä on vain 3,8 vuotta.

Lue myös: