NTSB: Tuleen syttyneen 777-koneen moottorin korkeapaineahdin hajosi - osia kiitotielle

NTSB_BA2276_DFDR_1Las Vegasissa tuleen syttyneen British Airwaysin lennon BA2276 Boeing 777-200ER -matkustajakoneen (G-VIIO) onnettomuustutkinta on käynnistynyt. Alustavien tietojen mukaan koneen vasemmassa moottorissa on havaittu useita reikiä ja koneen vauriot ovat mittavat.

British Airwaysin lento BA2276 Las Vegasista Lontoon Gatwickiin keskeytyi alkuunsa, kun koneen ohjaajat tekivät moottorivaurion seurauksena keskeytetyn lentoonlähdön iltapäivällä 8. syyskuuta. Koneen vasemmanpuolinen GE90-85B -moottori syttyi tuleen vaurioittaen myös koneen runkoa.

Kaikki koneessa olleet 157 matkustajaa ja 13 hengen miehistö evakuoitiin onnistuneesti Las Vegasin McCarranin (KLAS) lentokentän kiitotielle 07L. Evakuoinnin aikaiset loukkaantumiset olivat lieviä ja enimmäkseen vain hiertymiä.

Yhdysvaltain onnettomuustutkintavirasto NTSB:n tutkijat saapuivat onnettomuuspaikalle keskiviikkoaamuna paikallista aikaa. Ryhmä koostuu asiantuntijoista, joilla on kokemusta moottoreista, lentokoneiden järjestelmistä ja tulesta.

NTSB:n tukena tutkinnassa ovat mukana myös FAA, Boeing, GE Aviation sekä Englannin onnettomuustutkintakeskuksen AAIB:n nimeämä edustaja.

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA oli jo tiistai-iltana kuvannut koneen ja sen ympäristön. Boeing 777-200ER -kone hinattiin tämän jälkeen pois kiitotieltä, jotta se saatiin avattua liikenteelle.

Alustavien löydösten mukaan koneen ykkösmoottorista on löydetty useita reikiä korkeapaineahtimen kohdalla. Tutkijat löysivät kiitotieltä myös useita noin 17 - 20 cm mittaisia korkeapaineahtimen osia.

Periaatteessa moottorin vaurioituessa mahdollisesti irtoavien osien pitäisi pysyä sen sisällä. Tähän on varauduttu jo suunnitteluvaiheessa rakenteita vahvistamalla. Nyt kyseessä ilmeisesti oli ns. uncontained engine failure, jossa osia kuitenkin päässyt tunkeutumaan moottorin kuorien läpi.

Tutkijoiden mukaan koneen moottori ja sen kiinnikkeet ovat vaurioituneet pahoin. Tuuli painoi liekit kohti koneen runkoa. Tämä aiheutti erittäin pahoja rakenteellisia vaurioita myös koneen vasemmanpuoleiseen kylkeen ja siipeen. Tarkemmat vauriot kartoitetaan ja dokumentoidaan lähipäivien aikana.

Onnettomuuskoneen lennontallentimet ovat jo NTSB:n hallussa ja niiden sisältämän tiedon tutkinta on alkamassa (otsikkokuvassa). Myös moottori irrotetaan ja viedään purettavaksi tarkempia tutkimuksia varten.

Vuonna 1999 ensilentonsa tehneen 777-200ER -koneen (G-VIIO, MSN2932) mittavat vauriot saattavat olla liian suuria korjattaviksi ja se päätyy kierrätettäväksi. Kyseessä olisi siinä tapauksessa jo kuudes 777-koneille sattunut ns. hull loss.

vh-oqa-fig1Lentokoneista on vuosien varrella korjattu myös suuria vaurioita. Yksi erittäin kallis esimerkki on vuonna 2010 vaurioituneen Qantasin Airbus A380 -koneen korjaus (kuva oikealla).

Lennolla Rolls Royce Trent 900 -voimanlähteen välivaiheen turbiinikiekko hajosi ja sen osia sinkoutui ympäriinsä. Koneen maahansyöksyminen oli varsin lähellä (lue tarkemmin linkistä jutun lopussa).

Tuhoutuneen moottorin aiheuttamien vaurioiden korjaus kesti lähes puolitoista vuotta ja kustannukset nousivat noin 157 miljoonaan dollariin.

Qantasin kalliiksi tullut remontti lienee tehty ainakin osittain myös imagosyistä: kyseessä oli suuren huomion keskellä oleva uusi superjumbo sekä lentoyhtiö, joka ei ole menettänyt yhtään konettaan onnettomuuksissa suihkumoottoriaikakaudella.

Lue myös: