Onnistuneet värinäkokeet siivittävät Beluga XL -kuljetuskonetta kohti ensilentoa

BELUGAXL-ground-vibration-test(1)Airbusin uusi jättimäinen Beluga XL (A330-700) -kuljetuskone on läpäissyt maassa suoritettavat värinäkokeet. Kyseessä on merkittävä askel kohti kesän 2018 aikana tapahtuvaa ensilentoa. Uusi Beluga XL on vastaus kasvavan lentokonetuotannon logistisiin haasteisiin.

Värinäkokeella mitattiin ja varmistettiin teoreettiset mallit eri lento-olosuhteissa kuten normaali liikehdintä ja puuskaiset tuuliolosuhteet sekä laskeutumisen vaiheet. Saaduilla tuloksilla selvitetään myös koneen lopullisia lento-ominaisuuksia.

BELUGAXL-ground-vibration-test(2)Kahdeksan päivän mittaisen ja 6. kesäkuuta päättynen kokeen aikana koneen runkoon oli kiinnitetty yli 600 sensoria, 7000 metriä johdotuksia ja 3000 metriä valokuitua ympäri runkoa, moottoreita ja siipiä. Koe toteutettiin kaksivaiheisena ensin tyhjällä rungolla ja sitten lastatulla ja painavalla koneella. Kokeen aikanan konetta heilutettiin ulkopuolisesti.

Kokeen toteuttivat Ranskan ilmailu- ja avaruustekniikan tutkimuslaitos ONERA ja Saksan ilmailu- ja avaruuskeskus DLR. Osapuolet ovat tehneet vastaavat kokeet myös Airbus A320neo, A350-900 ja A380-koneille.

Beluga XL:n odotetaan nousevan ilmaan kesän 2018 aikana ja käyttöön se on määrä ottaa vuonna 2019.


Kaivattua lisäkapasiteettia

BelugaXL_1Uusi Airbus A330-200 -matkustajakoneeseen perustuva viiden Beluga XL -koneen laivasto kasvattaa Airbusin koneiden tuotantoon liittyvää kuljetuskapasiteettia nykytilanteeseen verrattuna 30 prosenttia. Beluga XL:n kantama on 2200 merimailia ja hyötykuormaa voidaan kuljettaa 52 tonnia. Koneen MTOW on 227 tonnia ja maksimilaskupaino 187 tonnia.

Uusi Beluga XL on kuusi metriä aiempaa versiota pidempi ja metrin leveämpi. Koneen kokonaispituus on 63,1 metriä ja siipien kärkiväli 60,3 metriä. Muita näkyviä muutoksia Beluga XL:n ja ST:n välillä ovat suurempi selkäevä, joka yhdistyy sivuvakaajaan.

Beluga2_1Beluga XL voi kuljettaa ruumassaan A350-1000 -koneen molemmat siivet, kun nykyiseen A300-600 Beluga ST Super Transporteriin mahtuu vain yksi siipi. Kone kykenee kuljettamaan 12 prosenttia suuremman hyötykuorman.

Aiemmin Airbus käytti logistiikassaan Boeing 377 Super -koneen pohjalle rakennettua Super Guppy -konetta.

Lue myös: