Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) aloittaa turvallisuustutkinnan Räyskälässä 16. lokakuuta 2024 tapahtuneesta North American Aviation SNJ-3 (OH-NAT) warbirdin lento-onnettomuudesta. Kaksi henkilöä menehtyi lentoturmassa, joka tapahtui lentoonlähdön yhteydessä. Kone syttyi tuleen maahansyöksyn jälkeen. Onnettomuustutkintakeskus sai päivitysilmoituksen lento-onnettomuudesta muiden viranomaisten ohessa. OTKES käynnistää tapauksesta tutkinnan ja parhaillaan käynnissä on paikkatutkinta. Kone siirretään sopivaan paikkaan paikkatutkinnan päätyttyä mahdollisimman pian. Seuraavaksi edessä on myös silminnäkijöiden ja muiden tapahtumaan mahdollisesti liittyvien henkilöiden kuuleminen. Lentoonlähdön yhteydessä tapahtuneen North American Aviation SNJ-3 warbirdin lento-onnettomuudessa menehtyi kaksi henkilöä. Kone ehti nousta ilmaan, jonka jälkeen se putosi maastoon syttyen tuleen. Tapahtumien aikaan Räyskälän alueella vallitsi lännen suunnilta puhaltanut tuuli. Lentäjä suoritti lentoonlähdön todennäköisesti kiitotieltä 26L tai 26R. Kiitotiet 12L/30R sekä 12R/30L oli tapahtumien aikaan suljettu. Onnettomuudella oli silminnäkijöitä, joilla voi olla merkittävä rooli tutkinnassa. Onnettomuuspaikka Räyskälän valvomaton lentopaikka on vilkas yleisilmailukeskus. Paikalla ei ole lennonjohtoa eikä tapahtumasta ole matalan lentokorkeuden seurauksena todennäköisesti tutkatallenteita. Mahdolliset lennolla mukana olleet tallennuskykyiset laitteet ja niiden sisältö selviävät aikanaan tutkinnassa mikäli ne eivät tuhoutuneet tulipalossa. Lento-onnettomuudessa menehtyneiden ikää, sukupuolta tai kansallisuutta ei tässä vaiheessa tarkennettu. Myöskään koneen omistajaa tai lennon tarkoitusta ei vielä tässä vaiheessa kommentoitu tarkemmin. Lentoposti.fi kertoi aiemmin uutisessaan Räyskälän onnettomuuskoneen myydyn Saksaan ja sen odotettiin jossain vaiheessa lähtevän siirtolennolle pois Suomesta uuden omistajan haltuun. Edellinen omistajavaihdos koneen osalta tapahtui maaliskuussa 2024 (Lue myös uutisemme: Lento-onnettomuus Räyskälässä - Saksaan myyty SNJ-3 warbird putosi maastoon, kaksi menehtyi). Pelastuslaitoksen saatua hälytyksen noin kello 12.07 keskisuuresta ilmaliikenneonnettomuudesta paikalle lähetettiin seitsemän pelastuslaitoksen yksikköä. Ensimmäisenä paikalla oli Portaan VPK:n yksikkö noin 12 minuuttia hälytyksestä. Pelastuslaitoksen mukaan tapahtumapaikalla voitiin pian todeta, ettei koneessa olleiden henkeä voitu pelastaa. Palon sammutuksen jälkeen painopiste siirtyi tutkinnan turvaamiseen. Ensihoidon osalta paikalla oli kaksi ensihoitoyksikköä ja niiden lisäksi onnettomuuspaikalle lähetettiin FinnHEMSin FH10-lääkärihelikopteri Helsinki-Vantaalta ja FH30 Pirkkalasta. Poliisi sai tiedon onnettomuudesta kello 12.09. Paikalle lähetettiin useampi partio, joista ensimmäinen oli paikalla kello 12.36. Poliisi tutkii tapahtumia ilmaliikenneonnettomuutena ja kuolinsyyntutkintana. Poliisin tehtävänä ilmaliikenneonnettomuudessa on turvata onnettomuuspaikka sekä varmistaa yleinen järjestys ja turvallisuus. Näiden toimien jälkeen vastuu siirtyy OTKESille. Turvallisuustutkinnan kohteena ovat onnettomuuteen johtaneet syyt sekä viranomaistoiminta. OTKES ei hae tutkinnoillaan syyllisiä vaan pyrkii selvittämään tapahtumat, jotta vastaavalta onnettomuudelta vältyttäisiin tulevaisuudessa. Hämeenlinnan pelastuslaitoksella järjestetyssä tiedotustilaisuudessa median edessä olivat poliisin edustajana paikalla komisario Ari Turunen, Kanta-Hämeen hyvinvointialueen päivystävä palopäällikkö Mika Kivipato, päivystävä palomestari Markus Majuri sekä ensihoidon kenttäjohtaja Arto Parviainen ja Onnettomuustutkintakeskuksen edustajana viestintäpäällikkö Tiina Bieber. Tiedotusvastuu asiasta siirtyi tiedotustilaisuuden jälkeen poliisille. HK, MH Päivitys kello 19.35: Lisätty kuvat onnettomuuspaikalta. Lue myös:
|
|||