OTKES ei aloita turvallisuustutkintaa Haapaveden Coyote-onnettomuudesta

Otkes_1Ultrakevyt Rans S-6 Coyote II -lentokone syöksyi sunnuntaina 8. syyskuuta 2013 maahan Haapaveden lentopaikan läheisyydessä. Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tapauksen alustavan tutkinnan. Varsinaista turvallisuustutkintaa ei käynnistetä.

Ohjaaja oli tehnyt yhden lähestymisen ja ylösvedon kiitotielle 12, minkä jälkeen hän oli lentänyt normaalissa laskukierroskorkeudessa todennäköisesti myötätuulessa kiitotielle 30. Lentokoneen asento oli heilahdellut muutaman kerran ylös ja alas myötätuuliosan lopussa, jossa tavallisesti kaarretaan perusosalle.

Tämän jälkeen kone oli kaartanut vasemmalle ja syöksynyt pellolle. Törmäyksen seurauksena ohjaaja menehtyi välittömästi ja lentokone syttyi palamaan.

Rans S-6 Coyote II oli rakennettu 1990. Vuonna 2010 siihen asennettiin nelitahtinen Rotax 912 -moottori. Lentokonetta oli huollettu säännöllisesti. Esimerkiksi putkirakenteen kangasverhoilun lujuutta oli testattu usein.

Ohjaaja oli lakannut verhoilun venelakalla muutama päivä ennen onnettomuutta. Hän oli käynyt lentämässä koneella lakkauksen jälkeen eikä ollut havainnut mitään muutoksia.

Kone lakattiin edellisen kerran 1990-luvun loppupuolella. Onnettomuuden jälkeisessä teknisessä tarkastelussa lentokoneesta ei löytynyt tekijää, joka olisi aiheuttanut tapahtuman.

On mahdollista, että verhoilun lakkauksella oli vaikutusta tapahtumaan, mutta sitä ei voitu selvittää tulipalon takia. Oikeuslääketieteellisissä tutkimuksissa ei voitu täysin sulkea pois sairauskohtauksen mahdollisuutta.

Onnettomuustutkintakeskus päätti alustavan tutkinnan perusteella, ettei onnettomuudesta aloiteta varsinaista turvallisuustutkintaa.

Kyseinen onnettomuus ei kuulu tutkintavelvollisuuden piiriin, eikä siinä ole havaittavissa sellaisia piirteitä, että tutkinta olisi muista syistä perusteltua.