OTKES nimesi tutkijaryhmän selvittämään Helsinki-Vantaan kiitotiepoikkeamia

HEL_twr_closeOnnettomuustutkintakeskus (OTKES) käynnisti turvallisuustutkintalain mukaisen tutkinnan Helsinki-Vantaan lentoasemalla 23. ja 24. tammikuuta 2018 tapahtuneista vakavista vaaratilanteesta ja nimitti tutkijaryhmän molempien tapausten syiden selvittämiseksi.

Ensimmäinen vaaratilanne tapahtui 23. tammikuuta 2018. Lennonjohto antoi lentoonlähtöselvityksen Nordic Regional Airlines -yhtiön ATR72 -potkuriturbiinikoneelle samaan aikaan, kun kolmella ajoneuvolla oli lupa tehdä lumenpoistoa samalla kiitotiellä ja sen läheisyydessä.

Jälkimmäinen vaaratilanne tapahtui 24. tammikuuta 2018. Lennonjohto oli selvittänyt Jetflite Oy -yhtiön CL-60 -tyyppisen liikesuihkukoneen rullaamaan, kun se rullasi selvityksen vastaisesti kiitotielle 15. Lennonjohto käski kiitotietä lähestyneen Nordic Regional Airlines -yhtiön Embraer ERJ 190 -tyyppisen liikennelentokoneen tekemään ylösvedon.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään erikoistutkija Hannu Hänninen ja jäseniksi filosofian lisensiaatti Jukka Seppänen, eläköitynyt Finnairilla toiminut liikennelentäjä Heikki Kasurinen ja eläköitynyt Helsinki-Vantaalla työskennellyt lennonjohtaja Juha Paju. Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen.

OTKES antoi kesällä 2017 neljä turvallisuussuositusta raportissaa, joka käsitteli Finnairin ja SAS:n liikennekoneille Helsinki-Vantaan kiitotiellä sattunutta vaaratilannetta. Lennonvarmistuspalveluyhtiö ANS Finland on ottanut OTKES:in suosituksen mukaisia toimia käyttöön tammikuisten vaaratilanteiden jälkeen. Kyseiset hankkeet oli kännistetty jo syksyllä 2017 (tehdyistä muutoksista voi lukea aiemmasta uutisestamme: ANS Finland tarkensi lennonjohdon työmenetelmiä Helsinki-Vantaalla - lisää suojaverkkoja käyttöön).

Lue myös: