Patria on hankkeen päätukija. Sen edeltäjä Valtion Lentokonetehdas vastasi aikanaan Myrskyn suunnittelusta, kehitystyöstä ja tuotannosta. Merkittäväksi konetyypin tekee se, että se ainoana suomalaisena hävittäjänä Myrsky II pääsi sarjatuotantoon.
Tavoitteena on saada museokelpoinen Myrsky – ei lentävää konetta. Lopullisesta sijoituspaikasta ei ole vielä tietoa. Myrskyistä on jäljellä mm. kaksi suhteellisen täydellistä mutta ruostunutta putkirunkoa sekä erilaisia irto-osia. Ne kuitenkin vastaavat vain viittä prosenttia koneesta. Loput 95 pitää valmistaa itse, suurimpina kokonaisuuksina puiset siivet. Onneksi Hallinportin ilmailumuseon autotallia purettaessa löytyi Myrskyn piirrustuksia, jotka ovat nyt apuna hankkeessa. Keski-Suomen Ilmailumuseo vastaa metalliosista ja Suomen Ilmailumuseo puutyöstä. "Patria haluaa mahdollistaa tämän historiallisesti merkittävän koneen entisöinnin ja olla mukana projektissa pääyhteistyökumppanina tukemassa sitä taloudellisesti ja materiaalihankintojen osalta sekä valmistamalla tai valmistuttamalla itse osia projektin käyttöön", toteaa yrityssuunnittelu- ja markkinointijohtaja Jukka Holkeri Patriasta. "Lisäksi meille on tärkeää se, että projektissa hyödynnetään nuorten työpajoja ja sitä kautta tuetaan nuorten syrjäytymisen ehkäisemistä, mikä on ollut jo vuosia Patrian tukikohteena." Entisöintityössä ovatkin vahvasti mukana teknisen alan oppilaitoksissa opiskelevat nuoret sekä muun muassa Jyväskylän ja Vantaan nuorisotyöpajat. Kotimaisen lentokoneteollisuuden taidonnäyte
Myrskyn suunnittelu aloitettiin keväällä 1939. Kotimainen lentokoneteollisuus kehittyi valtavasti toisen maailmansodan aikana ja silloisen Valtion Lentokonetehtaan (VL) toiminta loi pohjan nykyiselle Patrian ilmailuosaamiselle.
Projektin edistymistä voi seurata internetissä osoitteessa www.vlmyrsky.fi Lue myös aiemmat Lentoposti.fi -jutut aiheesta:
|
|||