Boeing 737 MAX -koneperheen kolmas jäsen eli pisimmälle lentävä MAX 7 näki päivänvalon Boeingin Rentonin tehtailla 5. helmikuuta. Matkustajakapasiteetiltaan pienin MAX-versio ei toistaiseksi ole Airbusin A319neo:n tavoin vaikuttanut myyntimenestykseltä. Ensimmäinen kahdesta Boeing 737 MAX 7 -koelentokoneesta menee seuraavaksi järjestelmätesteihin. Koneeseen tankataan myös polttoainetta ja moottoreitä käytetetään Rentonin flightlinella. Koelennot alkavat lähiviikkoina. Koneversion ensimmäinen asiakas on Southwest Airlines, jolle 737 MAX 7 on määrä toimittaa vuoden 2019 aikana. Yhdysvaltalaisoperaattori tilasi koneensa vuonna 2013. Boeing 737 MAX 7 kuljettaa 172 matkustajaa 3850 merimailin päähän. Uudet teknologiset ratkaisut kuten aerodynaamiset parannukset ja uuden sukupolven CFM International LEAP-1B -moottorit kasvattivat toimintasädettä 1000 merimaililla vertailukoneena olevaan aiempaan 737-700 -versioon. Polttoainekustannukset per istuinpaikka ovat pudonneet Boeingin mukaan 18 prosenttia. Boeing lupaa pesevänsä uudella MAX 7 -koneellaan kilpailijansa kapearunkoisten pienimmän version eli Airbus A319neo-koneen. Boeing sanoo kuljettavansa 12 matkustajaa enemmän ja 400 merimailia pidemmälle. Boeingin ja Airbusin pienimmät versiot kapearunkokoneistaan eivät ole olleet myyntimenestyksiä. Valtaosa uusista tilauksesta on koneiden suurempia versioita. Boeing 737 MAX 8 -koneen kaupalliset lennot alkoivat vuonna 2017 ja seuraavan eli MAX 9 -koneen osalta toimitukset alkavat lähikuukausien aikana. Neljäs MAX-versio eli MAX 10 esiteltiin Pariisin ilmailunäyttelyssä vuonna 2017. Sen odotetaan tulevan kaupallisen käyttöön vuonna 2020. Boeing on myynyt 737 MAX -koneita kaikkiaan yli 4300 ja tilaajina on 92 asiakasta ympäri maailmaa. Kyseessä on Boeingin parhaiten myynyt konetyyppi. Lue myös:
|
|||