Pohjois-Suomen lentoliikenteen solmukohta Oulun lentoasema avattiin 70 vuotta sitten

Oulu_ilmakuva_finaviaVuonna 1953 valmistunut Oulun lentoasema on palvellut ilmaliikennettä pian jo 70 vuotta. Aiempi Oulun Oritkarin lentoasema oli jäänyt pieneksi uusille lentokoneille jo reilut 10 vuotta aiemmin. Matkustajamääriltään Suomen toiseksi vilkkaimmalla lentoasemalla Oulussa on ollut useana vuonna yli miljoonaa matkustajaa.

Oulun Oritkariin valmistunut Oulun lentopaikka avattiin lokakuussa 1936. Lennot Oritkariin, jonne oli rakennettu neljä 600-metristä kiitotietä, alkoivat vuonna 1937. Kiitoteitä pidennettiin vuotta myöhemmin 800 metriin. Ensimmäinen Aero Oy:n reittilento Oulun Oritkariin tapahtui 15. kesäkuuta 1939 ja koneena oli de Havilland D.H.89 Dragon Rapide OH-BLB ”Lappi”.

Tuolloinen lentokenttä jäi kuitenkin nopeasti pieneksi konekokojen kasvaessa. Lentoliikenne Ouluun oli jopa keskeytyksissä, sillä jatkosodan jälkeen kenttä todettiin liian pieneksi suuremmille DC-2 -koneille. Uuden lentoaseman rakentaminen Oulunsaloon käynnistyi vuonna 1949.

Uusi Oulunsalossa sijaitseva Oulun lentoasema valmistui vuonna 1953. Avajaisia vietettiin 30.6.1953. Tuolloin uudelle lentokentälle laskeutui Aeron Douglas DC-3 OH-LCB "Kuikka", jonka kyydissä oli arvovaltainen joukko kutsuvieraita eri ministeriöistä, puolustusvoimista sekä tiedotusvälineistä.

”Oulun uudelle lentokentälle hetki sitten laskeutunut lentokone tuo uuden ajanjakson Oulun liikenneolojen kehitysvaiheisiin. Aero Oy:n upeat teräslinnut, jotka tähän asti ovat ylpeästi lentäneet Oulun yli Kemiin ja Rovaniemelle, voivat tästä lähtien laskeutua Ouluun ja siten liittää Oulu, Pohjolan valkea kaupunki, säännöllisen lentoliikenteen piiriin. Nyt oululaiset voivat nopeasti ja mukavasti ilmojen halki suunnata matkansa pääkaupunkiin ja muihin liikennekeskuksiin", kuvasi avajaisia Tie- ja vesirakennushallituksen pääjohtaja A. Kuusisto.

Aero aloitti säännölliset lennot Oulun uuden lentoaseman ja Helsingin välillä. Varsinaisesti lentoliikenne alkoi sorapäällysteiselle kiitotielle 1.7.1953 kello 07.55. Tuolloisen lentoasemarakennuksen lämmitys oli toteutettu kamiinalla. Ensimmäisen puolen vuoden aikana lentoasemalla oli 5276 matkustajaa.

"Oulun lentoasemasta on vuosien varrella kehittynyt Pohjoisen Suomen lentoliikenteen solmukohta, joka tarjoaa hyvät ja säännölliset yhteydet niin elinkeinoelämälle kuin vapaa-ajan matkustajillekin", kertoi Finavian Oulun lentoaseman päällikkö Liisa Sallinen.

Ensimmäinen varsinainen lentoasemarakennus valmistui viisi vuotta myöhemmin vuonna 1958. Tuolloin lentoaseman pääkiitotie sai myös asfalttipäällysteen. Finavia on sittemmin laajentanut ja kehittänyt Oulun lentoasemaa useaan otteeseen. Viimeksi vuonna 2011 Finavia laajensi terminaalia ja matkatavarankäsittelytiloja yhteensä 6 450 neliöllä.

"70-vuotias Oulun lentoasema on matkustajamäärillä mitattuna Suomen toiseksi vilkkain lentoasema heti Helsinki-Vantaan jälkeen. Ensimmäisen kerran Oulun lentoasemalla rikottiin miljoonan matkustajan raja vuonna 2012", jatkoi Sallinen.

Tammikuun 2023 aikana Oulun lentoaseman kautta kulki 48 940 matkustajaa. Vuoden 2022 aikana lentoaseman kautta kulki 632 130 matkustajaa. Ennen pandemiaa eli vuonna 2019 Oulun kautta kulki edellisen kerran yli miljoona matkustajaa. Tuolloin heitä oli 1 057 355.

Finavia aikoo juhlistaa Oulun lentoaseman 70-vuotisjuhlia kakkukahvein yhdessä lentoasemayhteisön ja matkustajien kanssa.

Lue myös: