Pori pyrkii käynnistämään lentoliikenteen Helsinkiin ja Tukholmaan - tukisi myös ilmailuopiston toimintaa

Nextjet_Saab340_1Porin kaupunginhallitus on hyväksynyt kokouksessaan päätösehdotuksen lentoliikenteen markkinoinnista. Suunnitelmissa on Nextjetin operaatiot Porista Helsinki-Vantaalle ja Tukholmaan. Lopullisen päätöksen asiasta tekee kaupunginvaltuusto 27. helmikuuta. Reittiliikenneyhteydellä olisi positiivinen vaikutus myös Suomen ilmailuopiston toimintaan.

Porin kaupunki on käynyt marraskuusta 2016 lähtien neuvotteluja Poriin aikaisemmin lentäneen ruotsalaisen Nextjet Sverige AB:n kanssa. Se on ollut ainoa toimija, joka on ollut valmis sitoutumaan pitkäjänteiseen liikennöintiin.

EFPO_terminaali_1Suunnitelmien toteutuessa Nextjet Sverige AB solmii Porin kaupungin omistaman VisitPori Oy:n kanssa vähintään viiden vuoden pituisen sopimuksen lentoliikenteen harjoittamisesta ja siihen liittyvästä markkinointiyhteistyöstä.

Suunniteltu VisitPori Oy:n markkinointipanos on yhteensä 3,5 miljoonaa euroa jakautuen vuosille 2017–2019.

"Sopimusluonnoksen mukaisesti lentoliikenteen vakiintuessa VisitPori saa suuren osan markkinointipanostuksesta takaisin", kertoo kaupunginhallitukselle esityksen tehnyt  apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus.

Suunnitelmissa on lentää 33-paikkaisella Saab 340-potkuriturbiinikoneella arkipäivisin Helsinki-Vantaalle kolme edestakaista vuoroa ja Tukholmaan kaksi edestakaista vuoroa. Sunnuntaisin Porista lennettäisiin molempiin kohteisiin yksi edestakainen vuoro. Kysynnän kasvaessa olisi mahdollista lisätä yhden koneen päiväohjelmaan vielä yksi edestakainen vuoro joko Helsinkiin tai Tukholmaan.

Reittilentoja operoitaisiin Porista arkipäivisin kello 06.00 – 22.00 välisenä aikana. Se tarkoittaisi myös sitä, että Porin lentokenttä olisi auki koko päivän paitsi kaupalliselle lentoliikenteelle niin myös Suomen Ilmailuopiston koulutuslennoille.

SIO_kalustoIlman säännöllistä reittilentoliikennettä Suomen Ilmailuopiston toiminta saattaisi vaarantua. Lentokoulu saattaisi jäädä lentokentän toimintojen ainoaksi maksajaksi.

Tilanne vaatisi todennäköisesti Porin merkittävää taloudellista tukea. Kaupungin arvion mukaan lentokentän ylläpito vain Suomen Ilmailuopistolle maksaisi vuodessa noin miljoona euroa.

Säännöllisen kaupallisen lentoliikenteen jatkuessa Poriin olisi Finavia velvollinen nykylainsäädännön perusteella pitämään kustannuksellaan Porin lentokentän auki ja toimintakykyisenä.

Laajempi lentoaseman ja lennonjohdon aukiolo saattaisi tarkoittaa Finavialle myös lennonjohtajien määrän lisäystä Poriin.