MTV:n ja Porin kaupungin vuodesta 2006 järjestämä Suomi Areena on muodostunut keskikesän uutistapahtumaksi. Eilen Porin lentoasemalla ovet olivat avoimina ja keskustelussa pohdittiin matkailun merkitystä kansantaloudelle. Ruotsin Almedals Veckania mukaileva Areena on jälleen kerännyt päättäjiä, mediaa ja suurta yleisöä Poriin. Torstaina ja perjantaina mukana on myös Finavia. Torstaina satakuntalaisen ilmailun toimijat esittäytyivät Porin lentoaseman platalla avoimien ovien Päivässä. Tänään perjantaina "Lentoon - Finavia Porin kattojen yllä" -tapahtumassa on luvassa keskustelua lennonvarmistuksen tulevaisuudesta. Eilen Porin lentoaseman avoimissa ovissa yleisö pääsi mm. käymään lennonjohtotornissa ja istumaan pienkoneessa. Mukana olivat Finavian ohella Porin Ilmailukerho, Länsilentäjät, Suomen Ilmailuopisto, Satakunnan Lennosto, Rajavartiolaitos, Lomamatkat, Air100, Ravintola Lento, Jämi Fly In, Satakunnan Lennoston Kilta, Satakunnan Laskuvarjourheilijat, Fouga Team sekä monia yksityisiä lentokoneen omistajia. Esillä oli lentoaseman raskasta kunnossapitokalustoa. Ilmavoimat oli tuonut paikalle Pilatus PC12 NG -yhteyskoneensa. Länsirannikon koulutus WinNova puolestaan hinasi paikalle entisen Ilmavoimien Fokker F27 -kuljetuskoneen (FF-2), joka on nykyisin lentokonetekniikan koulutuskäytössä (otsikkokuvassa). Finavian kentän lentokonehallissa järjestämässä paneelikeskustelussa oli Suomi Areenaan liittyvänä aiheena "Pelastaako matkailu Suomen työpaikat?" Keskustelijoina olivat Finavian toimitusjohtaja Kari Savolainen, Suomen kasvukäytävä -verkoston projektijohtaja Anna-Mari Ahonen, porilainen Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Ari Jalonen (PS), Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen ja pääekonomisti Ralf Sund STTK:sta. Paneelin moderaattorina toimi Kainuun Sanomien päätoimittaja Markus Pirttijoki. Kuvassa yllä osanottajat ovat samassa järjestyksessä vasemmalta oikealle. Keskustelu kävi vilkkaana, mutta mitään varsinaista viisasten kiveä ei kuitenkaan löydetty matkailun Suomeen tuottamien tulojen lisäämiseksi. Ala tuo kuitenkin jo nyt 2,5 prosenttia bruttokansantuotteesta, joten sen osuus on nykyiselläänkin merkittävä. Keskustelussa nousi usein esiin erityisesti Aasiasta Helsinki-Vantaalta muualle Eurooppaan jatkavien matkustajien saaminen viettämään aikaa myös Suomessa. Erityisesti kiinalaisten matkustajien määrä on noussut kymmenien prosenttien vuosivauhtia, joten potentiaalia löytyy. Finnair on panostanut tähän niin sanottuun Stop Over -matkailuun, jota erityisesti Islanti on osannut hyödyntää Icelandairin Atlantia ylittävillä lennoilla Myös digitalisaation mahdollisuuksia pohdittiin, mutta mitään selkeää konstia senkään hyödyntämiseksi ei noussut esille. Suomen matkailuvalteiksi nostettiin luonto ja puhdas ilma. Luonnollisesti myös Lappi revontulineen mainittiin. Maamme puhtaus on tärkeänä osana Visit Finlandin parhaillaan käynnissä olevassa FinRelax -hankkeessa, jolla nostetaan esiin terveyteen liittyvää matkailua. Keskustelussa muistutettiin, että turha vaatimattomuus kannattaa jättää markkinoinnissa syrjään. Kotimaan lentoliikennettäkin pohdittiin. Lentovuorojen väheneminen on kiinni siitä, riittääkö matkustajia ja siten reitille operaattoreita. Siihen on Finavian vaikea vaikuttaa. Tämä pätee myös Poriinkin, jossa henkilöstön YT-neuvottelut ovat käynnissä. Finavian Kari Savolainen totesi, että Lappeenrannan kaltainen lentoasemaverkostosta irtoaminen ei sinällään ole avain kasvuun. Pelkän kentän infran pyörittämisen Finavia osaa kuitenkin parhaiten, lisäarvoon tarvitaan kiinnostavia matkailutuotteita ja siihen tarvitaan yksityisrahoitusta. Kotimaan lentoliikenteen ongelma on myös yksisuuntaisuus. Ruuhkavuorot ovat täynnä yhteen suuntaan, mutta takaisin pitäisi lentää lähes tyhjänä tai järjestää kallis yöpyminen koneelle ja miehistölle. Keskustelun loppupuolella STTK:n Ralf Sund ampui alas huimimpia visioita muistuttamalla, että matkailija kyllä tulee Suomeen kunhan tarjolla on laadukas tuote. Tähän liittyy koko palveluketju, ei vain matkaan liittyvä osuus. Tero Tuominen
|
|||