Saabin uuden Gripenin koelennoilla siirryttiin ylisooniselle nopeusalueelle

Gripen_E_skySaab JAS 39 E Gripen -hävittäjän koelennoilla on siirrytty seuraavaan vaiheeseen, kun koelennolla ylitettiin äänen noupeus ensimmäisen kerran. Suomellekin HX-hankkeessa tarjottava hävittäjä ylitti äänivallin Itämeren yllä 18. lokakuuta.

Gripen E lensi ylisoonisella nopeudella osana käynnissä olevaa koelento-ohjelmaa. 18. lokakuuta hävittäjä lensi yli Mach 1:n nopeudella. Koelennon tarkoituksena oli kerätä tietoa ylisooniselle nopeusalueelle siirtymisestä sekä siellä operoitaessa.

Koelentäjä Marcus Wandt lensi 39-8 -koelentokoneella Itämeren yllä ylisooniselle nopeudella joidenkin minuuttien ajan. Lennolla tehtiin tarvittava liikehdintä, jolla voitiin todentaa koneen ja moottorin suoritusarvot.

"Gripen-lentäjänä olemme tottuneet suuriin nopeuksiin mutta äänivallin rikkominen ensimmäistä kertaa uudella koneella on nautinnollinen hetki. On tärkeää, että kone käyttäytyy hyvin siirtymisessä alisooniselta nopeudelta ylisooniselle alueelle. Kaikki meni sujuvasti", kommentoi koelentäjä Marcus Wandt.

"Ylisooninen lento on yksi merkittävä virstanpylväs mallinnusten validioinneissa. Tämä osoittaa, että Gripen E:n koelento-ohjelma sujuu erinomaisesti ja toimitusaikataulu kahdelle asiakkaallemme on edelleen päämäärämme", sanoi Saab Aeronautics liiketoimintayksikön apulaisjohtaja Jonas Hjelm.

Saab kertoo lentäneensä uudella Gripen E:llä neljän kuukauden aikana reilut 20 lentotuntia. Ensilento tapahtui 15. kesäkuuta 2017. Toistaiseksi koelentokoneella on lentänyt vasta kaksi Saabin seitsemästä koelentäjästä.

Lue myös aikaisempi Lentoposti.fi:n uutinen Gripen E:n koelentojen edistymisestä: