SAS ja Norjan puolustusvoimat sopimukseen strategisesta evakuointikyvystä A320neo -koneilla

SAS_Forsvaret_medevacNorjan puolustusvoimat ja SAS ovat allekirjoittaneet sopimuksen strategisen evakuointikyvyn tarjoamisesta. Sopimus varmistaa puolustusvoimille jatkuvan ilmakuljetuskyvyn käytön, joka perustuu vuodesta 2025 lähtien SAS:n uusiin Airbus A320neo -koneisiin. Yhteistyö on jatkoa nykyiselle Boeing 737 Medevac -koneen käyttöä koskevalle sopimukselle.

Uusi sopimus vahvistaa Norjan tulevaisuuden stategista evakuointikykyä. Norjan puolustusvoimien ja SAS:n välinen sopimus koostuu kahdesta osa-alueesta. Niistä ensimmäinen on A320neo -koneeseen perustuvan ratkaisun käyttö ja toinen osa kattaa operatiiviset toimeksiannot. Norjan puolustusvoimat vastaa operaatioiden suunnittelusta ja lääketieteellisistä palveluista.

SE-ROH_010622"Olemme ylpeitä siitä, että Norjan puolustusvoimat valitsivat SAS:n kumppaniksi tuleviin evakuointitehtäviin eri puolille maailmaa. Nykyisin käytössä oleva kalusto on palvellut hyvin ja jatkossa käyttöön tulee Airbus A320neo jatkamaan tehtäviä yhdessä ammattitaitoisen ja omistautuneen henkilökuntamme kanssa", sanoi SAS:n kaupallinen johtaja Paul Verhagen.

"Kansalaisten turvallinen kuljettaminen ympäri maailmaa kriisitilanteissa on vastuu, jota emme ota kevyesti. Olemme kiitollisia luottamuksesta, jonka Norjan puolustusvoimat on kohtaamme osoittanut", jatkoi Verhagen.

"Sopimus vahvistaa sairastuneiden, tehohoitopotilaiden ja haavoittuneiden siviilien sekä sotilaiden evakuointi- ja kotiuttamistoimia kansallisissa ja kansainvälisissä operaatioissa ympäri maailmaa", sanoi Norjan puolustusvoimien logistiikkalaitoksen NDLO:n johtaja prikaatikenraali Anders Jernberg.

SAS_737_medevac_1Sopimus tuo puolustusvoimien omien medevac-resurssien käyttöön kaksi SAS:n Airbus A320neo -konetta.

Norjan puolustusvoimien evakuointiryhmä on valmiudessa ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Nykyisin operaatioihin käytetään ilmavoimien C-130J Hercules -koneita tai SAS:n operoimaa Boeing 737-700 Medevac -konetta.

SAS:n Boeing 737-700 -erikoiskone on yksi harvoista eurooppalaisista lentokoneista, jolla kyetään evakuoimaan useita potilaita kerralla nopeasti sekä tarjoamaan edistynyttä hoitoa.

SAS_737medevac_matkustamoLentokoneen matkustamoon on asennettu Marshall Aerospacen Air Evacuation -järjestelmä, joka voidaan vaihtaa edestakaisin matkustajakonfiguraatiosta neljässä tunnissa. Medevac-versio tarjoaa jopa 22 Nato-standardin mukaista paaripaikkaa mukaanlukien 16 paaripaikkaa tehohoitokyvyllä.

”Yhteistyö on ainutlaatuista. Lentoyhtiö ja puolustusvoimat tarjoavat yhdessä kapasiteettia varmistamaan Norjan puolustusvoimien strategisen ilmaevakuointikyvyn varmistamisen. Se on tärkeää Norjan puolustusvoimille yhteiskunnallisesta ja kansainvälisestä näkökulmasta", sanoi Norjan puolustusvoimien sairaanhoitoyksikön komentaja prikaatikenraali Petter Iversen.

SAS:llä on jo 25 vuoden kokemus evakuointioperaatioista, joihin ovat kuuluneet Thaimaan tsunamin jälkeiset operaatiot sekä evakuoinnit Afganistanista ja Ukrainasta. Norja on elokuusta 2022 lähtien tarjonnut säännöllisiä viikoittaisia lentoja Euroopan maihin ukrainalaisten potilaiden evakuoimiseksi. Tällaisilla lennoilla on evakuoitu Ukrainasta jo yli 2000 henkilöä.

SAS_medevac_inside_1_forsvaretViimeisin korkean näkyvyyden tehtävä oli Norjan kuningas Harald V:nnen evakuointi Malesiasta. Operaatio suoritettiin Norja puolustusvoimien ja SAS:n yhteistyönä Boeing 737 Medevac -konella, joka palasi potilaan kanssa takaisin Oslon Gardemoeniin 3. maaliskuuta 2024.

Samainen SAS:n Medevac-kone lensi helmikuussa myös Suomeen kuljettaessaan Ukrainan sodassa loukkaantuneita hoitoon Eurooppaan.

SAS_A320neoSAS on tyytyväinen, että yhteistyö strategisen ilmaevakuoinnin osalta saa jatkoa. Airbus A320neo on aiempaa vähäpäästöisempi, mutta myös matkustamoltaan hiljaisempi mikä on tärkeää sekä potilaiden terveydelle että potilaita auttavan henkilöstön työympäristölle", sanoi SAS:n palveluista vastaava apulaisjohtaja Kjetil Håbjørg.

SAS on poistanut Boeing 737 -koneet laivastostaan lukuunottamatta yhtä medevac-konetta. Sekin poistuu siis käytöstä vuoteen 2025 mennessä, jolloin korvaavat A320neo-koneet otetaan evakuointikäyttöön. MH

Lue myös: