Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska osallistuvat Naton MRTT-kuljetuslentokonelaivueeseen

Nato_MMU_A330MRTT_2Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan puolustusministerit allekirjoittivat torstaina 5. kesäkuuta 2025 Naton monikansalliseen monikäyttölentokonelaivueeseen osallistumista koskevan aiesopimuksen (Letter of Intent on Participation in NATO’s Multi-Role Multinational Tanker Transport (MRTT) Fleet (MMF)) Naton puolustusministerikokouksen yhteydessä.

 

Aiesopimuksen tavoitteena on kehittää maiden yhteistyötä jo olemassa olevan Naton monikansallisen monikäyttölentokonelaivueen puitteissa muun muassa ilmatankkauskyvyn rakentamisen, strategisten ilmakuljetusten ja lääkinnällisen evakuointikyvyn osalta.

"Suomen ja Ruotsin liityttyä Naton jäseneksi on pohjoismainen puolustusyhteistyö syventynyt kattamaan myös liittokunnan yhteisen pelotteen ja puolustuksen sisältämiä kokonaisuuksia. Tämä vahvistaa ja täydentää Pohjoismaiden, mutta myös euroatlanttisen alueen puolustuskykyä", sanoi puolustusministeri Antti Häkkänen. 

Ilmatankkaus_2024NATO:n MMF (Multinational MRTT Fleet) on yhteisohjelma, jossa hankitaan, hallinnoidaan ja operoidaan Airbus A330 MRTT (Multi-Role Tanker Transport) -ilmatankkauskoneita. Ohjelma on perustettu vuonna 2016, ja se sen piirissä ovat aiemmin olleet Belgia, Tšekki, Saksa, Luxemburg, Alankomaat ja Norja.

MMF-ohjelman (Multinational Multi Role Tanker Transport Fleet) MMU-yksikkö (Multinational MRTT Unit) toimii Naton alaisuudessa ja sen nykyinen seitsemän A330 MRTT -koneen laivasto on rekisteröity Hollantiin. Kaluston päätukikohta on Eindhoven ja toinen tukikohta sijaitsee Kölnissä.

A330 MRTT -koneella voi nimensä mukaisesti toimia ilmatankkausroolinsa ohella kuljetus- tai matkustajakoneena. Tankkerin koko kerosiinilasti kuljetetaan A330:n normaaleissa polttoainesäiliöissä. Rahtia MRTT voi ottaa ruumaansa 45 tonnia.

Maaliskuusta 2023 lähtien MMU on voinut operoida maailmanlaajuisesti ilmatankkaus-, ilmakuljetus- ja medevac-tehtävissä. Kyseisiä ilmatankkauskoneita operoi monikansallinen joukko lentäjiä, matkustamohenkilökuntaa sekä teknistä henkilöstöä.

Suomi toimii tänä vuonna pohjoismaisen puolustusyhteistyön (Nordic Defence Cooperation, NORDEFCO) puheenjohtajana.

Suomessa pohdittiin vuonna 2006 raskaan ilmakuljetuskyvyn tarvetta ja hankintamahdollisuuksia Puolustusministeriön asettamassa työryhmässä.

Tuolloin oli esillä A330 MRTT -koneiden hankkiminen Finnairin operointiin. Finnair olisi operoinut rauhan aikana kahta A330 MRTT -tankkauskonetta normaalissa matkustajakäytössä. Tuolloin Suomen Ilmavoimien ilmatankkausharjoittelun ja muun vastaavan toiminnan tarve olisi ollut noin 300 lentotuntia vuodessa.

Silloinen työryhmän esittämä ratkaisu jäi kuitenkin vain ehdotuksen asteelle ja kaatui nopeasti Finnairin silloisen johdon tiukkaan vastustukseen.