U-space -hankkeilla tavoitellaan ATM (Air Traffic Management) ja UTM (Unmanned Traffic Management) -lennonjohtojärjestelmien eli uudenlaisen miehittämättömän ilmailun hallittua integrointia samaan ilmatilaan muun lentoliikenteen kanssa jopa lentoasemaympäristössä. Sveitsissä käyttöön otettu FIMS-järjestelmä jakaa tietoa toimijoille yhdistäen Skyguiden ATM-järjestelmän dronetoimijoille avoimella käyttöliittymällä. Toiminnan odotetaan tukevat turvallisuutta ja droneoperaatioita alemmassa ilmatilassa.
"U-space FIMS-käyttöönotto on kriittinen osa matkalla kohti täyttä UTM:n käyttöönottoa Sveitsissä", sanoi Skyguiden teknologiajohtaja Klaus Meier. Kyseessä on merkittävä askel U-space -palveluiden käyttöönotossa Sveitsissä. Sovellus antaa lennonjohtajille selkeän kuvan droonitoimijoiden lentosuunnitelmista ja lennoista ilmatilassa ja madollistaan lupapyyntöjen välittämisen. Vuoden 2019 aikana yli 200 droneoperaattoria osallistui U-space -hankkeen kokeisiin käyttäen mobiilisovellusta lentolupien hankintaan valvotussa ilmatilassa lähellä Luganon ja Geneven lentokenttiä. Tulevien kuukausien aikana Skyguide ja Airmap kehittävät edelleen toimintaa erilaisilla hankkeilla, joiden myötä on määrä edetä täyteen U-space käyttöönottoon vuoden 2020 alkupuolella. Suomessa on parhaillaan käynnissä GOF U-space yhteishanke Viron kanssa. Siihen liittyy erilaisia dronekokeita, joista yksi kiinnostavimmista on elokuussa nähtävä Volocopterin lento Helsinki-Vantaalta kohti Helsingin keskustaa. Suomen ja Viron hankkeessa on mukana myös Sveitsin hankkeessa mukana oleva Airmap. Lue myös:
|
|||