Naton Geilenkirchenin AWACS-lentotukikohdan etälennonjohtojärjestelmä otettiin käyttöön

RT_NATO_saab_2Saabin r-TWR - etälennonjohtotorni otettiin syyskuussa käyttöön Saksassa Naton Geilenkirchenin lentotukikohdassa. Kyseessä on Naton ensimmäinen operatiivisessa käytössä oleva etälennonjohtotorniratkaisu. Käyttöönoton hyväksyi Saksan sotilasilmailuviranomainen LufABw (Das Luftfahrtamt der Bundeswehr).

Saabin mukaan digitaalinen r-TWR -etälennonjohtoratkaisu mahdollistaa joustavuutta sekä uusimpien lennonvarmistusratkaisuiden hyödyntämisen. Toimitettu etälennonjohtojärjestelmä on todennettua teknologiaa, joka sisältää mm. äänentoiston ja mastoon asennetut korkean resoluution kamerat sekä  PTZ-kamerat (Pan-Tilt-Zoom). Etätornin kamerajärjestelmät antavat tarkan 360 asteen näkymän lentokentälle. Lennonjohto toimii tukikohdan johtokeskuksessa.

RT_NATO_saab_1“Tämä on tärkeä merkkipaalu Saabin etälennonjohtoratkaisujen operatiiviselle käytölle sotilasilmailussa. Digitaalinen etälennonjohtojärjestelmämme on joustava ja skaalattava ratkaisu, jonka käyttöhistoria on osoittanut sen olevan sopiva kaikenkokoisten siviili- ja sotilaslentokenttien tarpeisiin”, sanoo Per Ahl, Saab Digital Air Traffic Solutionsin (SDATS) toimitusjohtaja.

Geilenkircheniin asennettu kokonaisuus on ns. toisen sukupolven etätornijärjestelmä. Muutokset ensimmäiseen versioon ovat lähinnä teknisiä, jotka eivät näy päällepäin. Päivityksiä on tehty mm. kamerajärjestelmään ja kuvankäsittelyyn. Merkittävin näkyvä muutos on uudistettu käyttöliittymä, joka tukee entistä paremmin lennonjohtajan työskentelyä. Kehitystyötä on tehty vuodesta 2015 lähtien saatujen kokemusten perusteella.

Naton Geilenkirchenin lentotukikohdasta toimii NATO NAEW&CF E3A Component, joka operoi sotilasliiton E-3A Sentry AWACS -tutkavalvontakoneita. Tukikohtaan tukeutuu myös hävittäjä- ja helikopterikalustoa.

RTC_MIL_SaabSaab on edelläkävijä etälennonjohtojärjestelmissä ja ensimmäinen viranomaishyväksytty etätorni avattiin Ruotsin Örnsköldsvikissä huhtikuussa 2015. Nykyisin ruotsalaisyhtiön tarjoama etälennonjohtoratkaisu on käytössä usealla lentokentällä Ruotsissa sekä Englannissa Lontoon Cityn lentoasemalla.

Saab on aiemmin esitellyt mm. siirrettävää ratkaisua kamera- ja sensorimastolleen, jonka myötä etälennonjohtojärjestelmä voitaisiin tarvittaessa asentaa vaikka maantietukikohtiin.

Lue myös: