LFV laajentaa Sundsvallin etätornikeskuksen usean lentokentän operointiin

RTC_tyopiste_multiRuotsin lennonvarmistuspalventarjoaja LFV laajentaa Sundsvalliin keväällä 2015 avatun etätornikeskuksen toimintaa. Yhdessä Remote Tower -ratkaisuja tarjoavan Saabin kanssa toiminta laajennetaan odotetusti kattamaan samanaikasesti jo kaksi lentokenttää.

Sundsvalliin huhtikuussa 2015 avatun maailman ensimmäisen viranomaishyväksytty etätornikeskus on tarjonnut Remote Tower -lennonvarmistuspalvelua noin 150 kilometrin päässä sijaitsevalle Örnsködsvikin lentokentälle.

Kehitystyö, järjestelmäarviointi ja analyysityö etätornikeskuksen (RTC) toiminnan laajentamiselle on ollut käynnissä jo vuosia. Työtä on tehty myös EU:n SESAR (Single European Sky ATM Research) -hankkeessa.

Seuraavassa vaiheessa etälennonjohtopalvelua voitaisiin antaa Sundsvallin etätornikeskuksesta samanaikaisesti jo kahdelle lentoasemalle (otsikkokuvassa etätornilennonjohtajan työpisteessä on näkymä Örnsköldsvikiin ja Sundsvalliin).

Remote Tower Services (RTS) -palvelua ollaan laajentamassa seuraavaksi Sundsvalliin ja Linköpingiin. Niiden lisäksi käynnissä selvitystyö viiden muun ruotsalaiskentän mahdollisesta siirtämisestä etätornipalvelun piiriin.

RTC_Sundsvall_1Uusi LFV:lle tarjottava tuote perustuu Saabin järjestelmän jatkokehitykseen, jota on tehty usean lentoaseman ympäristössä Irlannin ilmailuviranomaisen IAA:n tarpeisiin. Saab toimitti Dublinin lentokentälle etätornikeskuksen ja kaksi etätornin kamera- ja sensorijärjestelmää, jotka sijoitettiin  Corkin ja Shannonin lentokentille.

"Investointi on osa LFV:n suunnitelmia varmistaa etätornipalvelun (RTS) kilpailukyky pitkällä tähtäimellä sekä sen joustavuus lentoasemien tarpeisiin", sanoo LFV:n liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja Niclas Gustavson.

RT_2"Tämä on samalla myös aloitus työlle operatiivisen hyväksynnän saamiseksi Ruotsin ilmailuviranomaiselta usean lentoaseman toimintaympäristölle Sundsvallin etätornikeskukseen", jatkaa Gustavson.

Viranomaishyväksynnän jälkeen etätornipalvelua on pääsemässä kohti päämääräänsä eli se voisi korvata usean fyysisen lähilennonjohtotornin ja palvelua voitaisiin antaa yhdestä paikaista kustannustehokkaasti.

"Reilun vuoden aikana lennonvarmistusta on tarjottu etänä ja takana on yli 4000 tunnin operatiiviset kokemukset laitteistossa. Tämä investointi on seuraava askel etätornipalvelussa ja jälleen uusi järkevä ratkaisu ilmailualalle", päätti Gustavson.

Artikkeli: Etätornipalvelu muuttaa lennonjohtomailmaa - lähes kaikki pysyy kuitenkin ennallaan

Lue myös: