Tarve uusille lentäjille ja mekaanikoille on kasvussa

DreamTour_13Tuoreimman ennusteen mukaan maailman lentäjä ja mekaanikko tarve on kasvussa. Ohjaajien  ja huoltohenkilökunnan tarvetta kasvattavat lentoyhtiöiden yhä suurenevat laivastot ja seuraavien 20 vuoden aikana tarvitaan kaikkiaan yli 1,1 miljoonaa uutta ammattilaista. Euroopassa kasvu on ennusteen mukaan kuitenkin hidastunut.

Boeingin tuoreimman lentäjä ja mekaanikko -ennusteen mukaan vuoteen 2033 mennessä ilmailualan tarpeisiin tarvittaisiin 533 000 uutta lentäjää ja 584 000 mekaanikkoa. Maailmanlaajuisesti tasaisesti kasvava kysyntä uusille ja erityisesti laajarunkoisille koneille kasvattaa vuosittaista lentäjätarvetta noin 27 000 ohjaajalla ja 29000 mekaanikolla.

"Kysymyksessä on maailmanlaajuinen haaste, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan yhteistyötä lentokonevalmistajilta, lentoyhtiöiltä, koulutusorganisaatioilta, viranomaisilta ja laitevalmistajilta ympäri maailman", sanoi Boeingin lentokoulutuksesta vastaava apulaisjohtaja Sherry Carbary.

Vuoden 2014 ennuste jatkaa keskimäärin seitsemän prosentin kasvulla edellisvuoteen verrattuna ja huoltohenkilökunnan osalta viiden prosentin kasvulla. Suurinta tarve on Aasian ja Tyynenmeren alueella, joka vastaa 41 prosentista maailman tarpeista.

Boeing_747-8IEurooppa ja Latinalainen Amerikka olivat ainoat alueet, joilla sekä lentäjien että mekaanikkojen tarve on laskussa verrattuna vuotta aiempaan vastaavaan ennusteeseen. Huiminta kasvua ennustus povaa Lähi-itään, jossa lentäjämäärä nousi 15 000 ja lähes yhdeksällä tuhannella. Alueen lentoyhtiöt ovat vahvassa kasvussa ja suosiossa ovat olleet erityisesti enemmän henkilökuntaa tarvitsevat laajarunkoiset koneet.

Maailmanlaajuinen tarve uusille lentäjille ja mekaanikoilla alueittain:

  • Aasian ja Tyynenmeren alue – 216 000 lentäjää ja 224 000 mekaanikkoa
  • Eurooppa – 94 000 lentäjää ja 102 000 mekaanikkoa
  • Pohjois-Amerikka – 88 000 lentäjää ja 109 000 mekaanikkoa
  • Latinalainen Amerikka – 45 000 lentäjää ja 44 000 mekaanikkoa
  • Lähi-itä – 55 000 lentäjää ja 62 000 mekaanikkoa
  • Afrikka – 17 000 lentäjää ja 19 000 mekaanikkoa
  • Venäjä ja IVY-maat – 18 000 lentäjää ja 24 000 mekaanikkoa


Lue myös:
Artikkeli: Lähivuodet eivät lupaa parannusta suomalaislentäjien työllisyystilanteeseen kotimaassa