Italialainen konevalmistaja Tecnam on 23. marraskuuta toimittanut asiakkaille kaksi ensimmästä P2800-konetta, joiden voimanlähteenä on Rotax 912iS -moottori. Se on varustettu perinteisen kaasuttimen sijasta sähköisellä polttoaineen ruiskutuksella sekä sitä ohjaavalla elektronisella ECU- moottorinohjauksella. Ensimmäiset koneet menivät Yhdysvaltoihin ja Kolumbiaan. Komposiittirunkoinen ja metallisiivillä sekä -korkeusvakaajalla varustettu P2008 on osoittautunut valmistajalleen myyntimenestykseksi. Ylätasoista konetta on mennyt mm koulutuskäyttöön. Polttoaineen ruiskutusjärjestelmä ja ECU (molemmat kahdennettu) takaavat yhdessä 100-hevosvoimaisen moottorin jokaiselle neljälle sylinterille optimaalisen ilma/polttoaineseoksen ulkoisten olosuhteiden (korkeus, lämpötila jne.) mukaan säädettynä. Tämä mahdollistaa pienemmän polttoaineen kulutuksen (100LL tai autobensiini) ja siten pidemmän toimintamatkan sekä pienemmät päästöt. Valmistajan mukaan kulutus on jopa 21 prosenttia pienempi kuin 912-kaasutinversiossa. Moottori on saatavana myös tyyppihyväksyttynä 912iSc-mallina. Huoltoväli (TBO) on kummallakin 2000 tuntia. Rotax 912iS esiteltiin ensimmäistä kertaa maaliskuussa 2012 kolmen vuoden kehitystyön ja 10 000 penkkitestaustunnin jälkeen. Lisäksi moottorilla lennettiin 700 tuntia koelentoja. Moottorin ympäristöystävällisyyttä korostetaan vihreitä sävyjä saaneella ulkoasulla.
|
|||