UPS:n MD-11F -rahtikoneen CF6 -moottorin moottoripankan kiinnityksistä löytyi rasitusmurtumia

UPS_moottoriirtoaaNTSB:n väliraportin mukaan 4. marraskuuta 2025 tapahtuneessa lento-onnettomuudessa tuhoutuneen UPS:n MD-11F -rahtikoneen (N259UP) jäänteistä on havaittu rasitusmurtumia koskien vasemman siipimoottorin moottoripankan kiinnityksiä. Moottoripankka irtosi siivestä lähtökiidon aikana tuhoisin seurauksin.

UPS_tapahtumaketjuNTSB:n julkaisemien valvontakamerakuvien mukaan koneen vasen siipimoottori irtosi lähtökiidon aikana keskeytysnopeuden jälkeen rotaatiovaiheessa siivestä sytyttäen tulipalon, joka jatkui moottorinkiinnityspaikalla rahtikoneen maahansyöksyyn saakka.

Rahtikone ehti nousta lentoarvotallentimen mukaan vain noin 30 jalan eli vajaan kymmenen metrin korkeuteen maanpinnasta ja ylittää lähtökiitotien 17R päässä olevan suoja-aidan. Tämän jälkeen lentokoneen vasen pääteline osui UPS:n varaston kattoon, jonka jälkeen kone osui vielä kahteen muuhun rakennukseen. Maahansyöksyssä kone tuhoutui noin 800 metrin matkalle lentokenttäalueen ulkopuolelle.

Lennontallentimet sisälsivät onnettomuuslennon osalta tietoja lennon aloituksesta noin kello 17.07 paikallista aikaa lähtien. Lentoonlähtö tapahtui kello 17.12 ja tallennus päättyi kello puolitoista minuuttia myöhemmin aikaan 17.12 ja 30 sekuntia.

UPS_lentorataUPS_ilmassa

 

 

 

 

 Onnettomuudessa menehtyivät koneen kolme kokenutta lentäjää sekä 11 henkilöä maahansyöksypaikalla. Vakavasti loukkaantuneita oli lopulta 23.

UPS_crashsite_1UPS asetti MD-11 -laivastonsa lentokieltoon 7. marraskuuta 2025 Boeingin suosituksesta. FAA julkaisi lentokiellon EAD-lentokelpoisuusmääyksen koskien MD-11 ja MD-11F -koneita 8. marraskuuta 2025. Lentokelpoisuusmääräys laajeni 14. marraskuuta koskemaan myös DC-10 ja MD-10 -koneita, joissa on samanlainen moottorikiinnitys.

UPS_moottoripankankiinnitysNTSB:n mukaan ykkösmoottorin eli vasemman siipimoottorin moottoripankan molemmat takakiinnikkeet murtuivat lentoonlähdössä. Murtuneet osat löytyivät lähtökiitotien 17R varrelta kuten myös irronnut CF6-moottori ja sen vastakiinnikkeet.

MD-11F -koneen molempien siipimoottoreiden kiinnitykseen liittyvät osat NTSB:n laboratoriossa tutkittavina. Alustavien tutkimusten mukaan vasemman moottoripankan takakiinnikkeissä on löytynyt todisteita rasitusmurtumista.

UPS_moottoripankantakakiinnitysOsana jatkuvan lentokelpoisuuden varmistamista koneen vasemman moottoripankan kiinnitykset tuli UPS:n huolto-ohjelman mukaan tarkistaa visuaalisesti 72 kuukauden välein. Edellinen tarkastus oli tehty 28. lokakuuta 2021.

Moottoripankan pallolaakerit tuli voidella 24 kuukauden ja 4800 lentotunnin välein. Tämä työ oli tehty edellisen kerran 18. lokakuuta 2025.

Moottoripankan takakiinnikkeiden erikoistarkastus oli määrä tehdä viimeistään, kun täyteen tulee 29 200 lentoa ja siiven haarukka tarkastaa viimeistään 28 000 lennon kohdalla.

N259UP_300417Onnettomuuden tapahtuessa koneyksilöllä oli lennetty 92 992 lentotuntia ja kaikkiaan 21 043 lentoa. 

Onnettomuuskone (kuvassa vasemmalla) lensi ensimmäisen kerran vuonna 1991, jonka jälkeen sen käyttäjä oli matkustajaliikenteessa Thai Airways International. Vuonna 2006 koneyksilö muunnettiin rahtikäyttöön UPS:lle.

Ilmailuhistoriasta löytyy vuodelta 1979 yksi samankaltainen lento-onnettomuus. Tuolloin American Airlinesin lennolla AA191 olleen McDonnell Douglas DC-10 -koneen moottori ja moottoripankka sekä noin metrin verran siiven johtoreunaa irtosi koneesta lähtökiidon aikana pudoten lopulta kiitotien varteen. Matkustajakone nousi noin 325 jalan korkeuteen maanpinnasta, jonka jälkeen se kaartoi vasemmalle ja nokka painui horisontin alapuolelle päätyen maahansyöksyyn. Moottorin irtoaminen johtui huoltovirheestä. Tuolloisessa onnettomuudessa menehtyi 271 koneessa ollutta sekä  kaksi sivullista ihmistä maahansyöksypaikalla. Vakavasti loukkaantui kaksi sivullista.

NTSB jatkaa UPS:n rahtikoneen tutkintaa selvittääkseen syyt onnettomuudelle.

Lue myös: