Rahtikone ehti nousta lentoarvotallentimen mukaan vain noin 30 jalan eli vajaan kymmenen metrin korkeuteen maanpinnasta ja ylittää lähtökiitotien 17R päässä olevan suoja-aidan. Tämän jälkeen lentokoneen vasen pääteline osui UPS:n varaston kattoon, jonka jälkeen kone osui vielä kahteen muuhun rakennukseen. Maahansyöksyssä kone tuhoutui noin 800 metrin matkalle lentokenttäalueen ulkopuolelle. Lennontallentimet sisälsivät onnettomuuslennon osalta tietoja lennon aloituksesta noin kello 17.07 paikallista aikaa lähtien. Lentoonlähtö tapahtui kello 17.12 ja tallennus päättyi kello puolitoista minuuttia myöhemmin aikaan 17.12 ja 30 sekuntia.
Onnettomuudessa menehtyivät koneen kolme kokenutta lentäjää sekä 11 henkilöä maahansyöksypaikalla. Vakavasti loukkaantuneita oli lopulta 23.
MD-11F -koneen molempien siipimoottoreiden kiinnitykseen liittyvät osat NTSB:n laboratoriossa tutkittavina. Alustavien tutkimusten mukaan vasemman moottoripankan takakiinnikkeissä on löytynyt todisteita rasitusmurtumista.
Moottoripankan pallolaakerit tuli voidella 24 kuukauden ja 4800 lentotunnin välein. Tämä työ oli tehty edellisen kerran 18. lokakuuta 2025. Moottoripankan takakiinnikkeiden erikoistarkastus oli määrä tehdä viimeistään, kun täyteen tulee 29 200 lentoa ja siiven haarukka tarkastaa viimeistään 28 000 lennon kohdalla.
Onnettomuuskone (kuvassa vasemmalla) lensi ensimmäisen kerran vuonna 1991, jonka jälkeen sen käyttäjä oli matkustajaliikenteessa Thai Airways International. Vuonna 2006 koneyksilö muunnettiin rahtikäyttöön UPS:lle. Ilmailuhistoriasta löytyy vuodelta 1979 yksi samankaltainen lento-onnettomuus. Tuolloin American Airlinesin lennolla AA191 olleen McDonnell Douglas DC-10 -koneen moottori ja moottoripankka sekä noin metrin verran siiven johtoreunaa irtosi koneesta lähtökiidon aikana pudoten lopulta kiitotien varteen. Matkustajakone nousi noin 325 jalan korkeuteen maanpinnasta, jonka jälkeen se kaartoi vasemmalle ja nokka painui horisontin alapuolelle päätyen maahansyöksyyn. Moottorin irtoaminen johtui huoltovirheestä. Tuolloisessa onnettomuudessa menehtyi 271 koneessa ollutta sekä kaksi sivullista ihmistä maahansyöksypaikalla. Vakavasti loukkaantui kaksi sivullista. NTSB jatkaa UPS:n rahtikoneen tutkintaa selvittääkseen syyt onnettomuudelle. Lue myös:
|
|||




