USAF:n MC-130J -erikoiskuljetuskone tukee erikoisjoukkojen ilmasiirtymisiä Kymenlaaksossa

MC_UTJR_1Yhdysvaltojen ilmavoimien MC-130J Commando II -kuljetuslentokone osallistuu Utin jääkärirykmentin koulutustoimintaan Kymenlaakson ja Etelä-Savon alueilla 26. syyskuuta 2025 asti. Lentotoiminnassa käytetään ajoittain erittäin matalaa lentokorkeutta, mistä voi aiheutua äänihaittaa.

Koulutustapahtuman tavoitteena on vahvistaa Yhdysvaltojen ja Suomen välistä ilmasiirtymismenetelmiin liittyvää yhteistoimintakykyä. Erikoisjoukkojen ilmasiirtymismenetelmiin kuuluvat esimerkiksi materiaalipudotukset sekä henkilöstön laskuvarjohypyt korkealta ja matalalta.

USAF:n MC-130J Commando II -kuljetuskoneella. Ilmasiirtymismenetelmiä harjoiteltiin erilaisilla hyppykorkeuksilla noin 250 metristä aina useampaan kilometriin.

MC_UTJR_hypyt_1Keskiviikkona 24. syyskuuta Yhdysvaltojen kuljetuslentokoneen toiminta-alue ulottui Savonlinnaan asti.

Englannin Mildenhalliin tukeutuva Yhdysvaltojen ilmavoimien 352nd Special Operations Wingin (352nd SOW) MC-130J Commando II -kuljetuskone on vieraillut Suomessa aiemminkin. 

Se osallistui Utin jääkärirykmentin koulutustoimintaan mm. vuoden 2025 tammikuussa. Lisäksi konetyyppi oli mukana Suomessa elo-syyskuussa järjestetyssä Southern Griffin 25 -harjoituksessa.

MC-130J Commando II on suunniteltu erikoisjoukkojen käyttötarkoituksiin kuten soluttautumiseen, nouto- ja täydennystehtäviin. Kuljetuskone voidaan myös ilmatankata ja lisäksi se voi tankata muita ilma-aluksia kuten erikoisjoukkojen käyttämiä helikoptereita ja tilt-rotoreita niin maassa kuin ilmassa.

Lue myös: