Helikopteri sai liikenneilmoituksen lentokenttää lähestyvästä matkustajakoneesta ja ohjeet lentää sen takaa omalla porrastuksella. Tuhoisa yhteentörmäys tapahtui kiitotien 33 lyhyellä loppuosalla matalalla lentokorkeudella Potomac-joen yllä. Julkaistun videomateriaalin mukaan helikopteri vaikuttaa lentävän suoraan matkustajakonetta päin. Molemmat ilma-alukset syöksyivät törmäyksen jälkeen hyiseen jokeen.
Washington D.C.:n onnettomuus on tuhoisin Yhdysvalloissa sitten vuonna 2001 New Yorkissa American Airlinesin lennolle AA587 tapahtuneen onnettomuuden. Tuolloisessa Airbus A300 -koneelle tapahtuneessa onnettomuudessa menehtyi 260 henkilöä.
NTSB:n johtaja Jennifer Homendy esitteli tutkintaryhmän medialle 30. tammikuuta. Tutkintaa johtaa Bryce Banning ja mukana ovat Todd Inman, joka vastaa tiedottamisesta, Alvin Brown Mike Graham ja Tom Chapman. Mukana tutkinnassa on kaikkiaan 50 henkilöä sekä laboratoriossa työskentelevä henkilöstö. “Olemme paikalla niin kauan kuin tarvitaan kaikkien faktojen löytämiseen. Selvitämme mitä tapahtui ja miksi niin tapahtui. Tämän jälkeen ehdotamme muutoksia ettei näin tapahtuisi enää koskaan”, avasi puolestaan Todd Inman.
Tutkintaa johtaa NTSB ja sen etenemisestä kertoo vain NTSB. Tutkinnassa ovat mukana PSA Airlines, GE Aerospace, Sikorsky, FAA, lennonjohtajien yhdistys NATCA (National Air Traffic Controllers Association), lentäjien yhdistys ALPA (Air Line Pilots Association), Yhdysvaltain armeija, pelastuslaitos, lentokoneen valmistajamaan edustaja Transport Canada sekä lentokonevalmistaja MHIRJ.
Tutkinnassa keskitytään operaatioihin, joissa tarkastellaan miehistön toimintaa, rakenteisiin, joiden osalta tutkitaan ilma-alusten jäänteitä ja niiden lentoratoja ennen yhteentörmäystä, voimanlähteitä, eri järjestelmiä, lennonjohdon toimintaa ja tallenteita, selviytymismahdollisuuksia, pelastustoimia, ihmimillisä tekijöitä helikopterin, ja lennonjohdon sekä matkustajakoneen osalta. Lisäksi mukana ovat väsymys, kuormitus, työympäristö ja koulutus. “Meillä on paljon tietoa. Seuraavaksi sen oikeellisuus ja tarkkuus pitää varmistaa. Siihen tarvitaan aikaa”, painotti NTSB:n johtaja Homendy
Tutkintarauhan takaamiseksi FAA on rajoittanut helikopterireittien käyttöä Ronald Reaganin lentokentän läheisyydessä toistaiseksi. Alueelle pääsevät vain viranomaisen ilma-alukset. Päätöksen helikopterireittien sulkemisesta kerrotaan varmistavan helikopteri- ja lentokoneliikenteen turvallisuuden. Kyseessä on yksi toimi Yhdysvaltain liikenneministeriön toimissa kansallisen lentoturvallisuuden kohentamiseksi. Suljettu helikopterireittialue yltää Memorial Bridgeltä South Capitolille ja Haines Pontilta Wilson Bridgelle sekä koko Ronald Reaganin eli DCA:n lentokentän alueelle.
NTSB:n tutkinnan kohteena on monen monta erillistä asiaa. Tutkinnassa selvitettäneen mm. seuraavia asioita: Tutkinnan kohteena on todennäköisesti tilannetietoisuus ja oikeanlaisten menetelmien noudattaminen molemmissa ilma-aluksissa sekä lennonjohdossa.
Tutkinnan kohteena on myös lennonjohdon miehitys tapahtuman aikaan. Turman tapahtuessa lennonjohtajalla oli paljon työkuormaa, kun hänen harteillaan ole lähtevä liikenne, vilkas saapuva liikenne kahdelle kiitotielle sekä VFR-liikennettä lähialueella. Tutkinnan kohteena ovat todennäköisesti myös molempien ilma-alusten lentokorkeudet. Selvityksen alla on onko helikopteri lentänyt liian korkealla ja onko matkustajakone lentänyt liian matalalla. MH
Lue myös:
|
|||