Airbus A350-1000 -koelennot loppusuoralla - tyyppihyväksyntää odotetaan marraskuussa

FF_A350_1000_airAirbusin uusimman laajarunkoperheen suurinmman version eli A350-1000 -koneen koelennoilla on saatu päätökseen ns. F&R (Functional & Reliability) -lennot. Niiden aikana haetaan varmistusta koneiden toimivuudesta ja luotettavuudesta normaalissa lentoyhtiötoiminnassa.Tyyppihyväksyntää uudelle koneelle odotetaan saatavaksi vielä marraskuun 2017 aikana.

Airbus A350-900 (MSN59, F-WMIL) aloitti koelentokampanjan 24. marraskuuta 2016. Kolmella koelentokoneella lennetyt ohjelma on kestänyt odotusten mukaan alle vuoden. Koneilla oli määrä lentää kaikkiaain noin 1600 tuntia kestävä koelentokampanja.

Airbus_A350_1000_ilmassaNyt päätökseen saadut F&R-lennot veivät toisen koelentokonetta (MSN65) ympäri Eurooppaa ja Etelä-Amerikkaa. Alle kahden viikona aikana koneella lennettiin noin 35 200 merimailia eli 65 200 kilometrin matka, joka vastaa noin 150 lentotuntia.

Viimeisin intensiivinen koelentosarja liittyi läheisesti lentoyhtiöoperoinnin varmistamiseen ja sen aikana tehtiin korkean ilmanalan kokeita, automaattisia laskeutumisia, tarkkailtiin kääntöaikoja sekä maahuolintaa, matkustamon järjestelmiä sekä navigointi- ja yhteysjärjestelmien suorituskykyä.

A350-1000 -koneen koelennot lensi Airbusin koelentomiehistöt sekä Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n lentokelposuusasioista vastaavat lentäjät. Viimeisin lento laskeutui Kolumbian Barranquillasta Ranskan Toulouseen aamulla 1. marraskuuta.

Ensimmäinen koneyksilö (MSN88) on määrä toimittaa Qatar Airwaysille lähiviikkojen aikana. Qatarilaisyhtiö vastaanotti ensimmäisenä myös Finnarinkin operoiman A350-900 -koneen. Suurempi versio on edelleen mahdollista nähdä myös Finnairin väreissä, jos yhtiö päättää vaihtaa vielä toimittamattomia koneita suuremmiksi.

FF_A350_1000_ja_900_kokoA350-1000 -kone on 95 prosenttisesti samanlainen kuin A350-900 ja niitä voidaan lentää samalla tyyppikelpuutuksella. Isomman koneen pituutta on kasvatettu siiven etu- että takapuolelta seitsemällä metrillä ja koneeseen mahtuu kolmiluokkaisessa matkustamoversiossa 40 matkustajaa enemmän.

Muita eroja ovat erilainen siiven jättöreuna sekä isompi päälaskuteline, jossa on kuusi rengasparia per puoli. Myös moottorit ovat tehokkaampia Rolls-Royce Tren XWB-97 -versioita.

Tilauksia suuremmasta versiosta on tehnyt 11 asiakasta ja kokonaistilausmäärä on 169 A350-1000 -konetta.

Lue myös: