Airbus enemmistöomistajaksi Bombardier C Series -hankkeessa - toinen kokoonpanolinja Yhdysvaltoihin

CS300_HEL_tailAirbus ja kanadalainen Bombardier yhteistyöhön C Series -koneen tuotannossa ja eurooppalaisvalmistaja Airbus on hankkimassa yli 50 prosentin osuuden C Series Aircraft Limitedistä. Investointisopimuksen toteutuessa C series -koneita valmistettaisiin myös Airbusin Yhdysvaltain kokoonpanolinjalla Alabaman Mobilessa.

Solmitun investointisopimuksen mukaan Airbus tarjoaisi hankinta-, myynti-, markkinointi ja asiakastukea C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP) -yhteistyöhankkeessa. Airbus on ostamassa 50,01 % enemmistöosuuden CSALP:stä. Bombardier omistaa yhtiöstä noin 31 prosenttia ja investointiryhmä Investissement Québec (IQ) 19 prosenttia. Nykyisin CSALP:n omistavat Bombardier 62  prosentin ja IQ 38 prosentin osuuksilla.

CS300_HEL_kokokone_1Airbusin, Bombardierin ja Kanadan hallitukset ovat hyväksyneet investointihankkeen. Toteutuakseen hanke vaatii vielä erinäisiä viranomaishyväksyntöjä, joiden myötä hanke voi myös vielä peruuntua.

Investointisopimuksen odotetaan kuitenkin toteutuvan vuoden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla.

CSALPin hallituksen seitsemästä paikasta neljä tulee jatkossa Airbusille, kaksi Bombardierille ja yksi IQ:lle. Hallituksen puheenjohtajan paikka on myös Airbusin

CS300_matkustamo_takaaUusi yhteistyö tuo yhteen kaksi tuotantolinjaa 100-150 -paikkaisten koneiden segmentissä.

Airbusin pienin A319 on jäänyt suurempien versioiden tilauksista ja nähtäväksi jää loppuuko sen valmistus kokonaan modernin C series -koneen yhteistyön kanssa.

Kapearunkokoneiden odotetaan olevan markkinaveturi noin 70 prosentin osuudella maailman lentokonetarpeesta. Airbusin mukaan kokoluokan koneita tarvitaan seuraavan 20 vuoden aikana yli 6000.

Eurooppalaisvalmistajan olemassa oleva tuotevalikoima kattaa nykyisin suuremmat 150-240 -paikkaiset kapearunkokoneet.

Airbus odottaa kauppojen tuovan asiakkaille, alihankkijoille, työntekijöille ja osakkeenomistajille merkittävää lisäarvoa. C series -koneiden tuotantoon saadaan merkittäviä kustannussäästöjä Airbusin alinhankintaverkoston avulla.
 

CSALP:n päätoimipaikka ja kokoonpanolinja tulee jatkossakin sijaitsemaan Kanadan Québecissä. Kasvaviin markkinoihin panostetaan avaamalla toinen C series -kokoonpanolinja Airbusin Yhdysvaltain kokoonpanolinjan yhteyteen Alabaman Mobilessa.

Mobile_FAL_2015_1Mobilen kokoonpanolinjan käyttöon suunnattu erityisesti asiakkaille Yhdysvalloissa. Sen myötä saadan mahdollisesti ratkaisu tullikiistaan, joka tuo Bobamrdierin ostajalla 300% tullimaksun.

Boeing on esittänyt epäilyt joiden mukaan Bombardier on myynyt koneitaan Yhdysvaltoihin alihintaan ja kanteli asiasta maan kauppavirastolle. Boeing tekee itse laajaa yhteistyö  brasilialainen Embraerin kanssa.

Amerikkalaisyhtiöistä Delta on ostanut 125 C series -konetta joiden toimitusten odotetaan alkavan vuoden 2018 aikana.