Solmitun investointisopimuksen mukaan Airbus tarjoaisi hankinta-, myynti-, markkinointi ja asiakastukea C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP) -yhteistyöhankkeessa. Airbus on ostamassa 50,01 % enemmistöosuuden CSALP:stä. Bombardier omistaa yhtiöstä noin 31 prosenttia ja investointiryhmä Investissement Québec (IQ) 19 prosenttia. Nykyisin CSALP:n omistavat Bombardier 62 prosentin ja IQ 38 prosentin osuuksilla.
Investointisopimuksen odotetaan kuitenkin toteutuvan vuoden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla. CSALPin hallituksen seitsemästä paikasta neljä tulee jatkossa Airbusille, kaksi Bombardierille ja yksi IQ:lle. Hallituksen puheenjohtajan paikka on myös Airbusin
Airbusin pienin A319 on jäänyt suurempien versioiden tilauksista ja nähtäväksi jää loppuuko sen valmistus kokonaan modernin C series -koneen yhteistyön kanssa. Kapearunkokoneiden odotetaan olevan markkinaveturi noin 70 prosentin osuudella maailman lentokonetarpeesta. Airbusin mukaan kokoluokan koneita tarvitaan seuraavan 20 vuoden aikana yli 6000. Eurooppalaisvalmistajan olemassa oleva tuotevalikoima kattaa nykyisin suuremmat 150-240 -paikkaiset kapearunkokoneet.
Boeing on esittänyt epäilyt joiden mukaan Bombardier on myynyt koneitaan Yhdysvaltoihin alihintaan ja kanteli asiasta maan kauppavirastolle. Boeing tekee itse laajaa yhteistyö brasilialainen Embraerin kanssa. Amerikkalaisyhtiöistä Delta on ostanut 125 C series -konetta joiden toimitusten odotetaan alkavan vuoden 2018 aikana.
|
|||