Airbus A330-800 on osa uudistettua A330-koneperhettä, joka tunnetaan nimellä A330neo. Uudet versiota tuovat valmistajan mukaan 25 prosentin säästöt polttoaineen kulutuksessa verrattuna kilpailijan vanhemman sukupolven saman kokoluokan koneeseen. Neo-koneissa on uudet Rolls-Royce Trent 7000 -moottorit sekä uudistettu siipiprofiili ja siivenkärkievät eli Sharkletit, jotka ovat molemmat valmistettu komposiittimateriaaleista. Matkustamon viihtyvyys on valmistajan mukaan kunnossa Airspace by Airbus -ratkaisun myötä. Matkatavarahyllyt ovat suurempia ja matkustamon valaistukseen, IFE-järjestelmään ja verkkoyhteyksiin on panostettu. A330neo -koneen maksimi lentoonlähtöpainon (MTOW) on 242 tonnia ja toimintamatkaa se saavuttaa jopa 7500 merimailin noin 13900 kilometriä. Optiona Airbus on mainostanut myös 251 tonnin MTOW:ia. "Entry-level" -laajarungoksi nimetty A330-800 voi kuljettaa kolmeluokkaisessa matkustamossa 220-260 matkustajaa ja yksiluokkaisena turistiversiona jopa 406 matkustajaa. Suurempi A330-900 voisi kuljettaa yksiluokkaisena jopa 460 matkustajaa. Lentoyhtiöoperaatioiden kannalta A330neo -koneita voidaan lentää samalla tyyppikelpuutuksella, kuin suurempia A350 XWB -koneita. Myös aiemmat A330-koneet olivat samalla tavalla yhteisten lupakirjavaatimuksen mukaisia. Airbus on myynyt 22 asiakkaalle kaikkiaan 337 A330neo -konetta. Suurin osa julkistetuisa tilauksista ovat koskeneet suurempaa A330-900 -koneversiota. Niiden suurin operaattori on TAP Portugal. Airbusin mukaan myös A330-800 olisi tulossa lentoyhtiökäyttöön vuoden 2020 aikana. Yhtiöllä on kaksi tilausta Uganda Airlinesilta sekä kahdeksan tilausta Kuwait Airwaysiltä. Edellisten lisäksi neljälle tilaukselle ei ole vielä julkistettu asiakasta. Lue myös:
|
|||