Aviastar esitteli ajatuksiaan yksityisesti operoidusta Helsinki-Malmin kentästä

Malmi_helsinki_city_airport_aviastarAviastar Flight Training kertoi marraskuun lopussa olevansa halukas jatkamaan Malmin lentokenttäoperaattorina Finavian vetäytyessä. Tänään yhtiö kertoi tarkemmin ajatuksistaan. Tavoitteena on rakentaa kentän toimintaa liikelentojen varaan. Finavia luopuu Malmista ensi vuoden lopussa, mutta alueen rakentaminen alkanee vasta 2025.

Aviastarin ideana on hyödyntää lähes kymmenen vuoden ajanjakso, joka jää Finavian poistumisen ja alueen rakentamisen väliin. Yhtiön Pasi Siimeksen mukaan kentän toiminnan jatkuminen tänä aikana on myös Helsingin kaupungin etu, jotteivat alue ja sen historialliset rakennukset jää tyhjilleen ränsistymään.

Tavoitteena on itsenäisesti toimeentuleva yleisilmailukenttä. Nimeksi on valittu Malmi Helsinki City Airport.

Hanketta perustellaan liikelentojen määrän vuotuisella kolmen prosentin kasvulla. Esimerkiksi Suomen ja Venäjän välisestä lentoliikenteestä 22 prosenttia on liikelentoja. Samaan aikaan Helsinki-Vantaan matkustajaliikenne kasvaa Finnairin Aasian hubin kehittymisen myötä.

Laskelmien mukaan lähes 40 prosenttia City Airportin liikevaihdosta saataisiinkin liikelennoista. Niiden käyttäjät arvostavat nopeita siirtymiä koneesta jatkokuljetukseen ja lyhyttä matkaa keskustaan. Malmi tarjoaa molemmat.

helsinkimalmi_1215Aviastar kehittäisi saatavilla olevia palveluja, joista luonnollisesti saataisiin myös tuottoja. Uudet, älykkäät tavat varata matkoja olisivat myös mukana.

Myös muut ilmailun lajit voisivat luonnollisesti jatkaa lentoasemalla. Malmia kehitettäisiin ympäristön ehdoilla ja myös helsinkiläiset huomioiden.

Laaja lentokenttäalue tarjoaa paikan myös muulle kaupunkilaisia kiinnostavalle toiminnalle kuten konserteille. Siimeksen mukaan kenttäalue mahdollistaisi kymmenien tuhansien ihmisten ulkoilmatapahtumat.

”Laajamittaiset yleisötapahtumat, kuukausittaiset yleisöpiknikit, pienet ja isot konsertit sekä yleinen avoimuus tekevät Malmista kaupunkilaisille tutun ja viihtyisän olohuoneen”, Aviastarin toimitusjohtaja Pasi Siimes sanoo.

”Lentotoiminnan ohella voidaan touhuta kaikenlaista. Asiaton oleskelu kielletty -kyltit eivät todellakaan edistä ilmailua.”

Aviastarin laskelmien mukaan 2,1 miljoonan euron liikevaihto olisi mahdollinen kun toimintaa on kehitetty ja operaatioita olisi yli 45 000 (nyt noin 38 000). Parhaina vuosina Malmilta on lennetty jopa 90 000 operaatiota.

Näin kertyisi noin 130 000 euron liiketulos. Tämä toiminnan taso edellyttäisi tehokasta tiedottamista ja etenkin markkinointia. Aviastar olisi valmis aloittamaan Malmilla syksyllä 2016.

Matkassa on vielä monia mutkia. Helsingin kaupungin ensimmäinen vuokratarjous ei mahdollistaisi kannattavuutta. Lennonjohto olisi luonnollisesti järjestettävä ja GPS-perusteinen LPV-lähestyminen (Localizer Performance with Vertical guidance) hyväksytettävä. Ympäristölupa on myös huomioitava.

Kaikki on kuitenkin ratkaistavissa, uskotaan Aviastarissa. Esimerkiksi lennonjohtopalvelut voitaisiin ostaa Finavialta. Siksi hanketta halutaan viedä eteenpäin. T.T.

Aviastarin presentaatio: Aviastar.fi

Lue myös: