Beluga XL:n loppukokoonpanoon saapuu ensimmäisenä koneen takarunko

Airbus_A330-200_Beluga_XL_-_1st_metal_cutEnsimmäisen Beluga XL MSN001 -koneen takarungon metalliosien jyrsintä on alkanut. Valmistelevat työt vievät logistiikkahaasteisiin vastaavaa Beluga XL -ohjelmaa kohti alkuvuodesta 2017 alkavaa loppukokoonpanoa.

Aernnovan Espanjassa valmistelema takarunko on Beluga XL:n ensimmäinen osa, joka toimitetaan Toulouseen loppukokoonpanoa varten.

Uuden kuljetuskoneen tuotantoon tähtäävä ohjelma aloitettiin marraskuussa 2014. Beluga XL perustuu Airbus A330-200F -rahtikoneeseen ja sen voimanlähteiksi tulee kaksi Rolls Royce Trent 700 -moottoria. Suuremman koneen avulla pyritään vastaamaan A350 XWB -ohjelman tuotantonopeuden noston ja sen aiheuttaman logistiikkatarpeen kasvuun.

BelugaXL_1Viisi valmistettavaa Beluga XL -kuljetuskonetta tuovat 30 prosentin kapasiteettilisäyksen nykytilanteeseen.  Nykyisin Airbus hoitaa ilmateitse tehtäviä kuljetuksiaan viidellä Airbus A300-600ST Super Transporter Belugalla.

Ensimmäinen Beluga XL on määrä ottaa käytöön vuoden 2019 aikana. Kuljetuskonelaivastoa operoi Airbusin tytäryhtiö ATI (Airbus  Transport International).

Lue myös: