Airbus on valinnut Beluga XL -kuljetuskoneen suurimpien rakenneosien alihankkijat. Eurooppalaisvalmistajan logistisiin haasteisiin vastaavan kuljetuskoneprojektin kehitystyö etenee hyvin. Ensimmäinen Beluga XL tulee käyttöön vuonna 2019. Suuremman Beluga XL -kuljetuskoneen tuotanto-ohjelma aloitettiin marraskuussa 2014. Nimensä mukaisesti XL tarkoittaa entistä suurempaa kuljetuskonetta. Uusi versio perustuu Airbus A330-200F -rahtikoneeseen. Kaikkiaan XL-versioita rakennetaan viisi. Nyt valitut alihankkijat tuovat Airbusille tietotaitonsa ainutlaatuisen Beluga XL:n kehittämiseksi ja valmistamiseksi. Nokka, eturunko ja päärahtiovi antavat Beluga XL:lle sen tunnusomaisuuden. Niiden suunnittelusta ja rakentamisesta vastaa Stelia Aerospace. Takarungon ja selkäevän suunittelu ja rakentaminen annettiin Aernnovalle. Rungosta ja rahtiruumasta vastaa Deharde yhteistyössä P3 Voith Aerospacen kanssa. Korkeusvakaaja ja muut tulevat olemaan Aciturrin tekemiä. Muut alihankkijat valitaan myöhemmin. Beluga XL:n runko on metrin alkuperäistä Belugaa leveämpi ja kuusi metriä pidempi. Rahtiruumaan tulee mahtumaan samanaikaisesti kaksi A350 XWB -koneen siipiä, kun nykyversioon niitä menee vain yksi. Uusi rahtikone tarvitaan A350 XWB -tuotanto-ohjelman valmistunopeuden nostamiseksi. Niiden avulla Airbus nostaa kuljetuskapasiteettiaan 30 prosentilla. Ensimmäinen viidestä Beluga XL -koneesta on tuotantokäytössä vuonna 2019. Lue myös:
|
|||