Airbus on sunnittelee ja rakentaa viisi uutta A330-matkustajakoneeseen perustuvaa Beluga-rahtikonetta. Taustalla on uusien A350 XWB -koneiden sekä muiden tuotanto-ohjelmien tahdin kiihdyttäminen. Nykyinen Beluga-kalusto perustuu Airbusin ensimmäiseen A300-koneeseen. Ensimmäinen uusista Beluga-koneista saadaan liikenteeseen vuoden 2019 puolivälissä. Sitä varten A330-koneeseen tulee normaalisti matkustajakäytössä olevan kannen alle laskettu ohjaamo ja katoltaan korotettu rahtitila. Myös koneen takaosa korkeusperäsimeen liittyvien uusien sivuvakaajaevien kanssa on erilainen. Nykyisiä Beluga-koneita käytetään rinnan uusien kanssa. Ne siirretään asteittain eläkkeelle vuoteen 2025 mennessä. Airbus on jo käynnistänyt Fly 10000 -hankkeen, jolla tähdätään nykyisten Beluga-koneiden kapasiteetin kaksinkertaistamiseen vuoteen 2017 mennessä. Nykyinen kuljetuskyky ei kuitenkaan riitä kattamaan uusien lentokoneiden tuotannon tarpeita. Airbus A300-600ST Super Transporter, lempinimeltään Beluga (kuvassa vasemmalla), on Airbusin väline lentokoneiden suurten komponenttien kuljettamiseen Euroopassa sijaitsevien eri tuotantolaitosten välillä. Tämä lentokoneen koneen runko-osien ja siipien joustava kuljettaminen lyhyellä toimitusajalla on yksi Airbusin tuotannon kulmakivistä. Uudet kuljetuskoneet perustuvat samaan Airbus A330 -koneeseen, jota Finnairkin käyttää laajarunkoreiteillään. Aiemman muunnoksen pohjana käytettyä A300-konetta operoi Suomessa ensin Karair ja myöhemmin myös Finnair lomalentoreiteillään. Myös Boeingilla on käytössä vastaavia 747-400-koneista modifioituja 787 Dreamliner -koneiden osien kuljetukseen tarkoitettuja Large Cargo Freightereitä eli Dreamlifter-koneita Alkuperäisen Belugan ensimmäinen oikea rahtilento lähti Suomesta Koelentovaiheessa 90-luvulla A300-600ST Belugalla lennätettiin testimielessä Airbusin runkolohkoja. Ensimmäisen "oikean" hyötykuormansa se kuitenkin haki Suomesta ja Helsinki-Vantaan lentoasemalta. Pariisin ilmailunäyttelyssä mukana ollut Airbus A300-600ST Beluga kävi Suomessa noutamassa korjaukseen lentokonehallia päin rullatun ja pahoin vaurioituneen Karairin ATR 72 -koneen (OH-KRF). Beluga laskeutui Helsinki-Vantaalle 1. heinäkuuta 1995. Tuolloin vielä koelento-ohjelmassa mukana ollut kone lensi valmistajan rekisterillä ATR 72:n lastaus Belugan ruumaan tehtiin Finnairin Leko 7 -hallissa (kuva yllä). Kone kuljetettiin siipi irrotettuna valmistajatehtaalle korjattavaksi. ++ Lue myös:
|
|||