"Suunnittelemme poistavamme Boeing 717 -koneet käytöstä vuoden 2015 aikana ja korvaamme ne Boeing 737 -kalustolla", kertoi Blue1:n toimitusjohtaja Mikael Wångdahl Lentoposti.fi:lle. Nykyisin Blue1:n laivastossa on viisi Boeing 717-konetta (tyyppi tunnettiin aiemmin nimellä McDonnell Douglas MD-95). Ne korvataan loppuvuodesta vastaavasti viidellä Suomen OH-rekisteriin tulevalla 123-paikkaisella Boeing 737-600 -koneella. Nyt toteutettavan laivastouudistuksen myötä Blue1:n värikkäät yksilölliset sinisävyiset maalaukset jäävät historiaan. Tulevat 737-koneet jäävät SAS:n väreihin. Ne kuitenkin varustetaan "Operated by Blue1" -teksteillä.
Ensimmäisten Blue1:n lentäjien koulutus uuteen konetyyppiin alkaa heti kesän jälkeen. Boeing 737 -koneen tyyppikelpuutuksella on mahdollista lentää kaikkia 737-300/-400/-500/-600/-700/-800/-900 -versioita. Vanhimpien ja uusimpien NG-koneiden välillä tosin vaaditaan eroavaisuuskoulutuksen läpikäynti. Siten myös suuremmilla kuin 737-600 -koneilla lentäminen olisi mahdollista. "Toistaiseksi Blue1:lla ei ole suunnitelmissa enemmän kuin viiden koneen laivastolla operointi", kertoi Wångdahl. Emoyhtiö SAS:n laivastossa on nykyisin Boeing 737-600, -700 ja -800 -koneita. Vuonna 2011 se tilasi Airbusilta 30 uutta A320neo-konetta (new engine option) laivastouudistuksen tarpeisiin. Neo-koneiden toimitukset alkavat vuoden 2016 aikana. Boeing 737-koneita huolletaan operaatioiden kannalta otollisimmassa paikassa mutta linjahuoltopalvelua annetaan myös Helsinki-Vantaalla. Blue1:lla on kentällä iso huoltohalli.
Blue1 operoi parhaimmillaan yhdeksän Boeing 717 -koneen laivastolla. SAS:n leikatessa tuotantotilauksiaan suomalaisyhtiöltä vuonna 2014, se pudotti konemäärän viiteen ja joutui samalla vähentämään myös henkilökuntaansa noin puolella. Blue1:n lennot pääasiassa SAS:n tuotantoa
Blue1 lentää pääsääntöisesti SAS:n runkoreittejä Helsinki-Vantaalta Tukholmaan, Osloon ja Kööpenhaminaan. Nykyiseen tapaan se operoi tarpeen mukaan se myös muualla SAS:n reittiverkostossa. Blue1 Charters -tilauslennot säilyvät valikoimassa myös laivastouudistuksen jälkeen. SAS panostaa syöttöliikenteeseen ja uudistaa laajarunkokoneitaan SAS on viime aikoina panostanut syöttöliikenneyhtiöidensä uudistamiseen. Se julkisti marraskuussa 2014 sopimuksen syöttöliikenteen operoinnista yhdessä Flyben kanssa. Samaisen marraskuun alkupuolella julkistettiin myös Flyben ja Finnairin syöttöliikenneyhteistyön päättyminen kannattavuusongelmissa. Flybe aloittaa SAS:n syöttöliikenteen operaattorina vuonna 2016.
SAS suunnittelee siirtävänsä Canadair CRJ900-koneet tämän kustannustehokkaan tuotantoalustan operointiin. Cimberin nykyiset CRJ200- ja ATR72-koneet poistetaan käytöstä. Myös yhtiön nimi saattaa muuttua ja esillä on ollut mm. Red1-nimi. Kolmantena uudistusaskeleena on suomalaisen Blue1:n laivaston uudistaminen sekä sen mahdollinen kasvattaminen lähitulevaisuudessa. SAS on kuluvan vuoden aikana saamassa päätökseen myös Airbus A330 ja A340 -kaukoliikennekoneidensa matkustamouudistuksen. Lisäksi yhtiö on tilannut kahdeksan uuden sukupolven Airbus A350-900 XWB -konetta. Niistä ensimmäiset toimitetaan vuodesta 2018 alkaen. Tilaus sisältää optiot myös kuuteen lisäkoneeseen. Lue myös: Artikkeli: Lähivuodet eivät lupaa parannusta suomalaislentäjien työllisyystilanteeseen kotimaassa
|
|||