Boeing on saanut valmiiksi uuden 777X-laajarunkokoneohjelman kaikki perusmääritykset. 777X-ohjelma on aikataulussa tähdäten ensimmäisen koneen toimitukseen vuonna 2020. Uudella kaksimoottorikoneella pyritään haastamaan Airbusin A350. Boeingin 777X-ohjelma aloittaa ensimmäisenä aloitetaan suuremman version eli 777-9:n valmistuksen. Sen lisäksi suunnittelupöydällä on myös pienempi 777-8. Valmistajan mukaan molemmat tarjoavat selkeän parannuksen kantamassa, hyötykuormassa ja polttoaineen kulutuksessa verrattuna Airbusin A350-koneeseen. Uuden konetyypin perusmääritysten valmistuminen on merkittävä askel siirtymisessä kohti tuotantoa. Kaupallisten mahdollisuuksien ja suorityskyvyn karttoittamisen lisäksi on arvioitu myös tuulitunnelikokeiden tuloksia sekä aerodynaamista suorituskykyä ja rakenteita. Uuden laajarunkokoneen matkustajakapasiteetti tulee olemaan noin 400. Koneen maksimi kantama on noin 7500 merimailia. Seuraavaksi 777X-ohjelmassa aloitetaan yksityiskohtaisempi osien suunnittelu ja tuotantolinjaston valmistelu. Sen jälkeen seuraava askel on tuotannon aloitus. 777X-ohjelma on saanut kuudelta asiakkaalta kaikkiaan 320 tilausta ja tilaussitoumusta. Tuotannon on määrä alkaa vuonna 2017. Ensimmäinen 777-9 toimitetaan asiakkaalle vuoden 2020 aikana. Pienemmän 777-8 -koneen ensimmäinen toimitus on vuonna 2022. Lue myös:
|
|||